لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۹

نی: حکومت فعالیت «واتس اپ و تلیگرام» را خلاف قوانین مسدود کرده‌است


نهاد حمایت از رسانه‎های آزاد افغانستان یا نی می‎گوید، حکومت این کشور برخلاف قانون اساسی و قانون رسانه‎ها، فعالیت «واتس اپ و تلیگرام» را مسدود کرده و این کار به آزادی بیان در افغانستان زیان می‎رساند.

مجیب خلوتگر رئیس این نهاد روز یکشنبه «۱۴ عقرب» در یک نشست خبری، نسبت به این اقدام حکومت ابراز نگرانی کرد و خواستار فعال شدن دوباره این دو رسانه مجازی شد.

مجیب خلوتگر رئیس این نهاد روز یک شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، مردم باید در برابر این اقدام حکومت خاموش نمانند.

مجیب خلوتگر
مجیب خلوتگر

او افزود:

"برخی نهادهای رسمی دولت افغانستان خلاف تمام قوانین نافذه در کشور خواهان محدودیت و بسته شدن تعداد رسانه‎های اجتماعی از جمله تلیگرام و واتس اپ شده، امروز اگر واتس اپ بسته شد، فردا یک رسانه چاپی بسته می‎شود و پس فردا ما شاهد بسته شدن یک تلویزیون هم خواهیم بود."

آقای خلوتگر مکتوبی را به رسانه‎ها نشان داد که در آن به امضای نقیب الله سیلاب معاون اداره تنظیم خدمات مخابراتی «اترا» دستور مسدود شدن «واتس اپ و تلیگرام» داده شده‎است.

شماری از کاربران صفحات اجتماعی به خصوص فیسبوک نیز در باره بسته شدن «واتس اپ و تلیگرام» واکنش نشان داده و این کار حکومت را انتقاد کرده‎اند.

در همین حال وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان، «واتس اپ و تلیگرام» را رسانه‎های اجتماعی نه بلکه «اپلیکیشن» ارتباطات خوانده می‎گوید، مسدود کردن این دو «اپلیکیشن» به معنی محدود کردن آزادی بیان نیست.

ننگیال: واتس اپ و تلیگرام اپلیکیشن‎های ارتباطی اند.
ننگیال: واتس اپ و تلیگرام اپلیکیشن‎های ارتباطی اند.

نجیب ننگیال سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت، حکومت آزادی بیان را حق مردم می‎داند و بر حفاظت از آن متعهد است.

او افزود:

"واتس اپ و تلیگرام اپلیکیشن‎های ارتباطی اند و در این دو هیچ کس نظر شریک نمی‎کند، مسدود شدن واتس اپ و تلیگرام هیچگونه زیان به آزادی بیان نمی‎رساند، حکومت افغانستان آزادی بیان را حق مردم دانسته و برای حفاظت آن به گونه کامل متعهد است."

نی می‎گوید، در این باره با ۱۳۰ خبرنگار در پنج ولایت مصاحبه کرده که «واتس اپ و تلیگرام» های شان مسدود شده‎است.

وزارت مخابرات می‎گوید، در حال حاضر مشکلات تخنیکی وجود دارد و تا بیست روز دیگر این دو «اپلیکیشن» دوباره فعال خواهند شد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG