لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۷

رئیس شرکت داوی ایل و معاون وی محاکمه علنی شدند


مرکز عدلی و قضایی جرایم سنگین مبارزه علیه فساد اداری رئیس و معاون شرکت داوی ایل را به حبس و پرداخت ۳۳ میلیون دالر امریکایی محکوم کرد.

مرکز عدلی و قضایی جرایم سنگین مبارزه علیه فساد اداری، رئیس شرکت داوی ایل را به ۶ سال و ۸ ماه و معاون وی را به ۵ سال و ۸ ماه حبس و در کنار آن هر دو به پرداخت ۳۳ میلیون دالر امریکایی محکوم شدند.

این مرکز روز یکشنبه در محاکمه علنی معاون پیشین وزارت ترانسپورت را به ۲ سال و ۶ ماه حبس و ۶ هزار افغانی جریمه نقدی محکوم کرد.

انیسه رسولی رئیس هیات قضایی، فیصله این محاکمه علنی را چنین بیان کرد:

"عبدالرزاق حلالی مطابق ماده ۱۵۸ قانون جزا به ۲ سال و ۶ ماه حبس تنفیذی و ۶ هزار افغانی جریمه نقدی، عبدالغفار داوی مطابق قانون جزا به ۶ سال و ۸ ماه حبس و ۶ هزار افغانی جریمه نقدی و محمد اصغر غیاثی به ۵ سال و ۸ ماه حبس و ۶ هزار افغانی جریمه نقدی محکوم شدند."

رئیس و معاون شرکت داوی ایل به‌خاطر جعل و تذویر اسناد در قرار داد‌های تیل به پرداخت ۲۱ میلیون دالر امریکایی خساره و پرداخت ۱۲ میلیون دیگر به‌خاطر حیف و میل شدن دارایئ حکومت، محکوم شدند.

در محکمه ابتدایی این مرکز، عبدالغفار داوی به ۹ سال حبس و ۲۱ میلیون افغانی جریمه نقدی و همچنان محمد اصغر غیاثی معاون وی به ۹ سال حبس و جریمه نقدی محکوم شده بود.

همچنان راز محمد علمی معین پیشین وزارت ترانسپورت به جرم غفلت وظیفوی به ۶ سال حبس و ۳ هزار دالر امریکایی جریمه نقدی و در کنار آن عبدالرزاق حلالی معین دیگر این وزارت به تهام سوء استفاده از صلاحیت‌های وظیفوی به ۵ سال حبس و جریمه نقدی محکوم شده بودند.

در همین حال متهمان فیصله محکمه استنیاف را غیر عادلانه خوانده و خواستار تطبیق عدالت از سوی حکومت شدند.

عبدالغفار داوی رئیس شرکت داوی ایل این اتهامات را بی‌اساس خوانده و گفت که برای ارائه وضاحت و اسناد در این زمینه آماده‌است.

او افزود:

"مطمئین هستم که عدالت تأمین می‌شود، تمامی اسناد در نظر گرفته می‌شود، در هرجا که مشکل باشد مه آماده هستم که وضاحت بدهم و اسناد ارائه کنم."

محکمه استیناف گفت که این حکم نهایی نیست و محکومین می‌توانند خواستار محکمه تمیز یا سوم شوند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG