لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

یوناما: از آغاز سال ۲۰۱۶ تا کنون ۲۶۱ تن در حملات بر اماکن مذهبی کشته شده‌اند


تصاویر تازه از حمله بر مسجد «امام زمان» در کابل
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:02 0:00

یوناما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان در گزارش تازه‌اش می‌گوید که از آغاز سال ۲۰۱۶ میلادی تا کنون، ۲۶۱ تن در حملات مخالفان مسلح دولت بر اماکن مذهبی به‌خصوص نمازگزاران، کشته شده‌اند.

یوناما امروز سه شنبه «۱۶ عقرب ۱۳۹۶» با فرستادن یک اعلامیۀ مطبوعاتی به رسانه‌ها گفته‌است، تلفات برخاسته از حملات بر اماکن مذهبی از اول جنوری سال ۲۰۱۶ میلادی تا حال نشان می‌دهد که تلفات در حمله‌های مشابه در مقایسه بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵، تا دو برابر افزایش یافته‌است.

بر اساس این اعلامیه، از اول جنوری سال ۲۰۱۶ میلادی تا کنون، در چنین حملات ۲۶۱ تن کشته و ۵۷۲ تن زخمی شده‌اند.

در اعلامیۀ مطبوعاتی یوناما همچنان آمده‌است، تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل‌متحد برای افغانستان که در آستانه برگزاری مراسم اربعین یا چهل روز مراسم عاشورا سخنرانی می‌کرد، تلاش‌های دولت افغانستان برای حفاظت از اماکن مذهبی را تحسین کرده‌است.

تدامیچی یاماموتو
تدامیچی یاماموتو

یاماموتو در این سخنرانی به طرف‌های حمله کننده گفت:

"به قانون احترام داشته باشند، و لطفاً هدف قرار دادن نمازگزاران را متوقف کنند."

نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل‌متحد همچنان از حکومت خواسته است تا برای محافظت از همه افغان‌ها و به‌خصوص کسانی‌که از حملات فرقه‌یی آسیب‌پذیر هستند، تمام اقدامات را روی دست گیرد تا مردم در مصونیت عبادت کنند.

حمله بر مسجد امام زمان در منطقه برچی و قلعه نجارهای کابل و مسجد الزهرا از حملات اند که اخیراً در کابل صورت گرفته است.

پیشتر از آن، مهاجمان سال گذشته نیز بر چندین مکان مذهبی شیعیان در افغانستان حمله کرده‌اند.

مسئولیت این حملات را گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش بر عهده گرفته اند، گروهی که سال‌های پیش از مناطق شرقی افغانستان سربلند کرد.

وزارت دفاع افغانستان گفته‌است، این گروه در افغانستان سرکوب شده و شمار افراد این گروه نیز به کمتر از یک هزار نفر کاهش یافته‌است.

در همین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، حکومت افغانستان باید برای تأمین امنیت اماکن مذهبی تلاش‌های بیشتر به خرج دهد.

بلال احمد صدیقی سخنگوی کمیسیون حقوق بشر
بلال احمد صدیقی سخنگوی کمیسیون حقوق بشر

بلال صدیقی سخنگوی این کمیسیون روز سه شنبه «۱۶ عقرب ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت:

"کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز از حملات سیستماتیک بر اماکن مقدس و همچنان هدف قرار دادن یک کتله خاص مذهبی در افغانستان ابراز نگرنی می‌کند، امیدوار هستیم که دولت افغانستان در این قسمت تدابیر خاص را بردارد تا از این بیشتر افراد در اماکن مقدس هدف قرار نگیرند."

مسئولان امنیتی پیش از این گفته‌اند که برای تأمین امنیت مساجد و تکیه خانه‌ها تدابیری را روی دست گرفته‌اند.

از سوی دیگر، دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، نیروهای مسلح افغانستان به‌خصوص نیروهای کوماندو عملیات‌های گسترده را برای سرکوب مخالفان مسلح دولت به راه انداخته اند.

به‌گفته وی، نیروهای امنیتی به شدت تلاش می‌کنند تا مانع فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان شوند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG