لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۰:۵۶

ستولتنبرگ: ناتو سه هزار عسکر اضافی را به افغانستان خواهد فرستاد


منشی عمومی ناتو می‌گوید، قرار است ناتو سه هزار عسکر اضافی را به هدف تقویه ماموریت آموزش نیروهای افغان به افغانستان بفرستد.

ینس ستولتنبرگ که یک روز پیش از برگزاری نشست وزرای دفاع پیمان ناتو در بروکسل پایتخت بلجیم صحبت می‌کرد گفت، ناتو می‌خواهد تا از راه‌های مختلف حمایت‌اش‌ را با حکومت افغانستان ازدیاد بخشد.

به گفتۀ او، یکی از این راه‌ها، افزایش شمار نیروها در افغانستان است.

ینس ستولتنبرگ
ینس ستولتنبرگ

آقای ستولتنبرگ افزود:

"عساکر بیشتر به آن‌جا فرستاده خواهد شد، اکنون در افغانستان حدود ۱۳ هزار عسکر تحت ماموریت حمایت قاطع ناتو مستقر اند و با این افزایش شمار عساکر به شانزده هزار خواهد رسید. آن‌ها نیروهای افغان را آموزش و مشوره داده و با آن‌ها همکاری خواهند کرد، به‌خصوص توجه مرکزی ما بالای نیروهای خاص افغان خواهد بود که در مبارزه علیه شورشیان مسلح بسیار مهم ثابت شده‌اند."

منشی عمومی ناتو همچنان گفت، از جمع سه هزار عسکر اضافی که قرار است در چوکات نیروهای ناتو به افغانستان فرستاده شوند، نیم آن شامل نیروهای امریکایی و متباقی از دیگر کشورهای عضو ناتو خواهند بود.

ینس ستولتنبرگ تأکید کرد که ناتو یکبار دیگر در ماموریت محاربوی در افغانستان سهم نخواهد گرفت.

"ناتو بار دیگر در ماموریت محاربوی در افغانستان سهم نخواهد گرفت."

آقای ستولتنبرگ هدف فرستادن عساکر اضافی را بیرون کشاندن جنگ افغانستان از بن بست خوانده و گفته است که مخالفین مسلح دولت افغانستان باید درک کنند که در جنگ برنده نخواهند شد و باید در میز مذاکرات حضور بیابند.

به گفته او، ناتو تلاش‌هایش را برای تقویه نیروهای هوایی افغان نیز شدت بخشیده‌است و توانایی این نیروها در عملیات‌های هوایی بیشتر از پیش شده‌است.

منشی عمومی ناتو گفت، قرار است ناتو همکاری‌اش را با نیرو‌های افغان در بخش بهتر سازی مکاتب نظامی و قومنده و کنترول افزایش دهد.

ینس ستولتنبرگ همچنان در ادامه گفت که ناتو می‌خواهد در رابطه به تمویل نیروهای افغان اطمینان حاصل کند.

نیروهای امنیتی افغان
نیروهای امنیتی افغان

او در این مورد از تعهد یک میلیارد دالر کشورهای عضو ناتو به نیروهای افغان یاد آور شده گفت:

"برعلاوه امریکا، دیگر کشورهای عضو ناتو نیز سالانه کمک یک میلیارد دالر را با اردو و پولیس افغان تعهد کرده اند."

منشی عمومی ناتو در حالی این اظهارات را ابراز کرد که در این اواخر وضع امنیتی در افغانستان رو به وخامت است و ماه گذشته به‌شمول کابل، مناطق مختلف افغانستان شاهد حملات خونین بودند.

XS
SM
MD
LG