لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۲

حمایت قاطع ناتو: در مورد ادعای کشته شدن افراد ملکی در کندز تحقیق می‌شود


آرشیف
آرشیف

مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان حمله هوایی روز جمعه «۱۲ عقرب ۱۳۹۶» در ولایت کندز را تأیید نموده و می‌گوید در مورد ادعای کشته شدن افراد ملکی در این حمله تحقیق می‌کند.

تورن تام گریسبک سخنگوی مأموریت حمایت قاطع ناتو دیروز یک‌شنبه «۱۴ عقرب ۱۳۹۶» با نشر اعلامیۀ گفت، تحقیقات در مورد آنچه را آغاز کرده‌اند که آن را عملیات مشترک قوای امریکایی و افغان در ولایت کندز خوانده و گفته‌است که واقعیت‌های مربوط به این رویداد را به بررسی می‌گیرند.

وزارت دفاع افغانستان نیز گفته‌است، به قوماندانان امنیتی وظیفه سپرده تا در مورد گزارش‌ها از تلفات ملکی در ولسوالی چهاردرۀ کندز تحقیقات کنند، جایی‌که حکومت افغانستان گفته تلفات سنگین را به طالبان وارد کرده‌‌است.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان قبلاً گفته بود که این وزارت کشته شدن غیر نظامیان در این حملات هوایی را تأیید نکرده‌است، ولی وی ناوقت دیشب به رادیو آزادی گفت، هیئتی را برای روشن شدن بیشتر این موضوع تعیین کرده‌اند.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی افزود:

"وزارت دفاع هیئتی را به هدف تحقیق در مورد تلفات ادعا شدۀ افراد ملکی در ولسوالی چهاردره مؤظف ساخته است."

نعمت‌الله تیموری سخنگوی والی کندز دیروز یکشنبه «۱۴ عقرب ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، در عملیات نظامی که از چهار روز در ولسوالی چهاردرۀ ادامه داشت،۳۰ طالب مسلح کشته شده‌اند که شماری از قوماندانان طالبان نیز شامل کشته شده‌ها اند.

تیموری از کشته شدن یک فرد ملکی و زخمی شدن شش غیر نظامی در حملۀ هوایی نیروهای خارجی خبر داده و گفت که این افراد ملکی هنگامی هدف حمله هوایی قرار گرفتند که برای انتقال اجساد طالبان به این منطقه آمده بودند.

حمایت قاطع ناتو در مورد ادعای کشته شدن افراد ملکی در این حمله تحقیق می‌کند.

خوش محمد نصرت‌یار یک عضو شورای ولایتی کندز گفته‌است ۱۴ فرد ملکی در حمله هوایی جمعه گذشته « ۱۲ عقرب ۱۳۹۶» در ولسوالی چهاردره کشته شدند.

یک عضو دیگر شورای ولایتی کندز به نام سیف‌الله امیری شمار این کشته شده‌ها را ۲۲ تن خواند.

بعد از اعلان استراتژی جدید رئیس جمهور ترمپ برای افغانستان و جنوب آسیا در ماه اگست، شمار کشته شده‌های حملات هوایی امریکا بر طالبان و داعش در افغانستان شدت یافته‌است.

گفته می‌شود شمار حملات هوایی قوای امریکایی و نیروهای افغان در ۹ ماه اول سال جاری میلادی نسبت به عین مدت در سال گذشته ۵۲ درصد افزایش یافته‌است.

آژانس خبری رویترز از قول مقامات افغان گزارش داده که گفته‌اند، به دلیل افزایش حملات هوایی قوای امریکایی بر طالبان و دیگر گروه‌های مخالف مسلح، این گروه‌ها به شهر‌ها و مناطق مسکونی رو آورده و تمرکز حملات‌شان را تغییر داده‌اند.

XS
SM
MD
LG