لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۷

خواست امریکا از ملل‌متحد: ایران در فراهم کردن راکت‌ها به حوثی‌ها مسئول شناخته شود


ایالات متحدۀ امریکا از سازمان ملل‌متحد خواسته‌است تا ایران را برای فراهم کردن راکت‌های بالیستیک به حوثی‌های یمن مسئول بداند.

نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل‌متحد روز گذشته (سه شنبه) این خواست را مطرح کرد و گفت که ریاض در این رابطه معلوماتِ را فراهم کرده که نشان می‌دهد یک راکت فیر شده در ماه جولای به سوی عربستان سعودی از نوع "قیام" ساخت ایران است و این نوع راکت‌ها قبل از جنگ داخلی در یمن وجود نداشتند.

خانم هیلی گفت، راکت دیگری‌ که روز شنبه گذشته می‌خواست میدان هوایی ملک خالد را در ریاض هدف قرار دهد، اما از سوی سیستم دافع هوای عربستان سعودی شناسایی و سرنگون شد از سوی حوثی‌های یمن پرتاب شده بود که امکان دارد آن نیز ساخت ایران باشد.

سفیر امریکا در سازمان ملل‌متحد افزود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با دادن اسلحه به شورشیان حوثی در یمن دو قطعنامه ملل‌متحد را نقض کرده‌است.

نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل متحد
نیکی هیلی سفیر امریکا در سازمان ملل متحد

سفیر امریکا در سازمان ملل‌متحد گفت که کشورش متعهد است تا اقدامات بی‌ثبات کننده ایران را متوقف سازد و در برابر نقض جدی حقوق بین‌الملل از سوی رژیم ایران خاموش نباشد.

بر اساس معلومات ارائه شده از سوی ریاض راکت‌های فیر شده از سوی حوثی‌های یمن ساخت ایران اند.

خانم هیلی گفت، امریکا از سازمان ملل و شرکای بین‌المللی دعوت می‌کند تا اقدامات لازم را برای مسئول دانستن ایران برای نقض قوانین بین‌المللی روی دست گیرند.

اما ایران اتهامات امریکا و ریاض در بارۀ دادن راکت‌ها به شورشیان حوثی را رد کرده‌است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته گفت، اتهامات وارد شده از سوی عربستان سعودی مخرب، غیر مسئولانه و بیشتر از همه تحریک‌آمیز است.

فدریکا موگرینی رئیس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا افزایش تنش‌های اخیر میان دو کشور رقیب عربستان سعودی و ایران را بسیار خطرناک خواند و از دو طرف خواهان خویشتنداری شد.

او در دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در واشنگتن به خبرنگاران گفت:

"می‌دانم که باد در جهت صدای اکثریت در جهان امروز نمی‌وزد، اما در دنیایی که به نظر می‌رسد کاملاً دیوانه‌وار باشد، اجازه دهید به‌عنوان صدای اروپا خواستار خوشیتنداری شوم، اوضاع خطرناک است."

XS
SM
MD
LG