لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

هفتمین نشست "ریکا" فردا «سه شنبه» در پایتخت ترکمنستان برگزار می‌شود


"ریکا" یا کنفرانس همکاری منطقه‌یی در باره افغانستان، هفتمین نشست خود را فردا در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان برگزار می‎کند.

معاون دوم رئیس جمهور و وزیر امور خارجه افغانستان در این کنفرانس اشتراک خواهند کرد.

وزارت امور خارجه می‎گوید، در هفتمین نشست "ریکا" یا همکاری اقتصادی منطقه‌یی در باره افغانستان، وزاری خارجه یا هم وزرای اقتصاد کشورها و همچنان رؤسای نهادها و سازمان‎های منطقه‌یی و بین‌المللی، اشتراک می‎کنند.

این نشست روزهای سه شنبه و چهارشنبه در ترکمنستان برگزار می‎شود.

وزارت خارجه افغانستان می‎گوید، شمار کشورها و نهادهای اشتراک کننده در این کنفرانس، روبه افزایش ‎اند.

در ششمین نشست "ریکا" که در سوم و چهارم سپتمبر سال ۲۰۱۵ در کابل برگزار شده بود، نماینده‎ها از ۴۰ کشور و ۳۰ نهاد منطقه‌یی و بین‌المللی اشتراک کرده بودند.

شکیب مستغنی
شکیب مستغنی

سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان می‎گوید، در کنفرانس همکاری اقتصادی "ریکا" روی پروژه‎های منطقه‌یی و برخی اقداماتی دیگر، غور و بررسی صورت می‎گیرد.

شکیب مستغنی می‎گوید، این کنفرانس برای افغانستان فرصت‎های همکاری اقتصادی را ایجاد می‎کند.

او افزود:

"امسال سه پروژه مهم در چهارچوب گزارش ۲۰۱۷ «ریکا» و «ریکای هفتم» در عشق‌آباد معرفی خواهد شد و این پروژه‌ها عبارت اند از اول توانمند سازی اقتصادی زنان از طریق همکاری‌های اقتصادی منطقوی، دوم ایجاد اتاق تجارت صنایع «ریکا» و سوم ایجاد مرکز تحقیقاتی و ارزیابی در چهارچوب «ریکا»."

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور و صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان در هفتمین کنفرانس «ریکا» اشتراک می‎کنند.

وزارت امور خارجه افغانستان می‎گوید، سلسله کنفرانس‎های همکاری اقتصادی منطقه‌یی "ریکا" در باره افغانستان تشکیلی به شمار می‎رود که توانسته در افغانستان، آسیای جنوبی و مرکزی زمینه را برای ادغام همکاری اقتصادی منطقه‌یی، فراهم کند.

این همکاری‎ها روی انکشاف اقتصادی، کاهش فقر و همچنان اقتصاد و امنیت منطقه‌یی می‎چرخند.

عادله راز معین همکاری اقتصادی وزارت امور خارجه افغانستان می‎گوید، "ریکا" یک میکانیزم تأثیرگذار برای جلب همکاری‎های اقتصادی و تجارتی منطقه‌یی، متمرکز بر افغانستان، است.

در این حال، سید مسعود استاد اقتصاد در پوهنتون کابل می‎گوید، حکومت افغانستان توانسته که از لحاظ سیاسی از این کنفرانس استفاده کند.

او گفت:

"افغانستان از لحاظ اقتصادی از کنفرانس همکاری اقتصادی منطقه‌یی اندک استفاده کرده، اما از لحاظ سیاسی منفعت فوق‌العاده بلند را برداشته‎است. اکنون که نشست دیگر «ریکا» آغاز می‎شود و مسئله افغانستان و تعهدات تازه مطرح بوده، برای ما خیلی خوب است. در صورتی‎که ما هوشیارانه و با مدیریت خوب، حرکت کنیم."

سادات: کارهای عملی آن چشمگیر نیستند.
سادات: کارهای عملی آن چشمگیر نیستند.

در این میان، حبیبه سادات عضو کمیسیون مواصلات ولسی جرگه می‌گوید، در نشست‌های "ریکا" پروژه‌های زیادی ارائه می‌شوند، اما کارهای عملی آن چشمگیر نیستند.

او افزود:

"تا به حال چیزی که ما می‌بینیم و کار باید می‌شد و بودجه که برای مواصلات و ترانسپورت ساختن سرک‌ها داده شده متأسفانه تا حالا به همان اندازه مصرف نشده‌است."

نشست "ریکا" برای افغانستان از ۱۲ سال بدین‌سو برگزار می‌شود.

در نشست‌های "ریکا" بیشتر روی پروژه‎های بزرگ مانند انرژی، ترانسپورت، ترانزیت، مخابرات و تقویت روابط تجارتی بحث صورت می‌گیرد.

اولین اجلاس "ریکا" در سال ۲۰۰۵ میلادی به میزبانی افغانستان برگزار شد که در آن ۱۱ نماینده کشورهای منطقه اشتراک داشتند.

نشست‎های بعدی آن در دهلی جدید، اسلام‌آباد، استانبول، دوشنبه و کابل برگزار شده‎اند.

اما وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، در تمام این پروژه‌‎ها نقش و حمایت کشور‌های عضو "ریکا" بسیار مهم بوده و این پروژه‌ها یکی پی‌دیگر در حال عملی شدن اند.

XS
SM
MD
LG