لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۶:۴۴

بخش سوم نفوس تخمینی افغانستان تذکرۀ تابعیت ندارند


ریاست ثبت احوال نفوس افغانستان پروسۀ توزیع تذکره‌های کاغذی را برای افرادی که تا کنون تذکره نگرفته‌اند، سرعت می‌بخشد.

ریاست ثبت احوال نفوس افغانستان در ماه حمل سال آینده توزیع تذکره‌های کاغذی را برای آنعده افغانان سرعت می‌بخشد که تا کنون تذکره نگرفته‌اند.

این ریاست می‌گوید، به‌خاطر این کار طرح یک کمپاین سراسری را به شورای وزیران و ریاست جمهوری سپرده‌است تا بر اساس آن برای افرادی که تذکره کاغذی ندارند تذکره داده شود.

به گفته مسئولان این ریاست علاوه بر آن روند توزیع فورم تذکره‌های الکترونیکی نیز آغاز می‌شود.

علاوه بر آن روند توزیع فورم تذکره‌های الکترونیکی نیز آغاز می‌شود.

روح‌الله احمدزی سخنگوی این ریاست روز پنجشنبه «۲۵ عقرب ۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی در این باره جزئیات داد.

او افزود:

"بر اساس تخمین ما هم‌اکنون در افغانستان ده میلیون تن تذکره ندارند به‌خاطر توزیع تذکره برای آن‌ها ما یک کمپاین را هم آغاز و علاوه بر آن تذکره هم توزیع می‌نمائیم. ما نه‌تنها برای ده میلیون تن تذکره توزیع می‌کنیم بلکه برای ده میلیون تن دیگر فورم تذکره‌های الکترونیکی داده می‌شود."

ریاست ثبت احوال نفوس افغانستان در هر ده سال باید کمپاین سراسری توزیع تذکره‌ها را راه اندازی نماید، اما این اداره از سال ۱۳۵۳ تا کنون این کار را انجام نداده‌است.

پیش از این در بسیاری احصائیه‌ها نفوس افغانستان حدود ۳۰ میلیون گفته شده‌است.

مقامات افغان می‌گویند، به‌خاطر توزیع تذکره‌ها در گام نخست باید در مناطق دور دست کمپاین راه اندازی شود و بعداً از ماه حمل تا اخر ماه سرطان تیم‌های سیار در مناطق دور دست به مردم تذکره توزیع کند.

ریاست ثبت احوال نفوس می‌گوید، با این کار در یک زمان دو کار انجام می‌شود، یعنی هم مردم تذکره تابعیت می‌گیرند و هم فورمه‌های تذکره‌های الکترونیکی که زمانگیر است، برای شان توزیع می‌شود.

اما حالا سؤال اینجاست که این تعداد افراد چرا تا کنون تذکره نگرفته‌اند؟

اسدالله کلیوال یک تن از روانشناسان می‌گوید، مشکلات زیادی در کشور وجود دارد که بر اساس آن مردم در مناطق دور دست به گرفتن تذکره چندان اهمیت نمی‌دهند.

او افزود:

"مشکلات زیاد است، به همین دلیل مردم این ذهنیت را ندارند. سواد شان پائین است و در جامعه افغانی هیچ یک از نیازهای مردم که به سطح پائین قرار دارند تکمیل نشده، اما تذکره گرفتن به معنی شامل شدن در یک گروه است یعنی عضو افغانستان شوند."

وی می‌گوید، حکومت باید به‌خاطر این مشکل اقدام جدی نماید تا مردم در نقاط مختلف تذکره تابعیت داشته باشند.

آقای کلیوال تأکید می‌کند که حکومت باید مانند کشور‌های دیگر نوزادان را در زمان تولد ثبت کندو برای‌شان تذکره تابعیت بدهد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG