لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

روسیه: سویدن و اروگوئه تحقیقات "م.م" در مورد سوریه را تمدید می‌کنند


روسیه می‌گوید که سویدن و اروگوئه متن یک قطعنامه را جهت تمدید تحقیقات شناسایی طرف استفاده کننده از اسلحه کیمیاوی در جنگ سوریه را پیشنهاد کرده‌اند.

یک مقام ارشد روسیه در ملل متحد می‌گوید که سویدن و اروگوئه متن یک قطعنامه را نوشته‌اند که امکان دارد برای تمدید تحقیقات شناسایی طرف استفاده کننده از اسلحۀ کیمیاوی در سوریه روی آن رأی گیری شود.

مسئول مطبوعاتی ماموریت دیپلوماتیک روسیه در ملل متحد گفت که سویدن و اروگوئه دو عضو غیر دایمی شورای امنیت برای از سرگیری کار میکانیزم تحقیقاتی مشترک یک متن توافقی به این شورا پیشنهاد کرده‌اند.

آژانس خبر رسانی تاس از قول یک منبع ملل متحد گفت شورای امنیت امکان دارد امروز در بارۀ این فیصله نامه رأی گیری کند.

شورای امنیت امکان دارد امروز در بارۀ این فیصله نامه رأی گیری کند.

روسیه روز شنبه پیشنهاد تمدید موقت ماموریت این مفتشین در سوریه را ویتو کرد.

پس از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، مسکو یازده فیصله شورای امنیت در بارۀ این‌کشور را رد کرده‌است.

روسیه روز پنجشنبه هم طرح پیشنهادی واشنگتن برای تمدید تحقیقات شناسایی طرف استفاده کننده از اسلحۀ کیمیاوی در جنگ سوریه را ویتو کرده بود.

ماموریت مشترک ملل متحد و سازمان منع اسلحۀ کیمیاوی که برای شناسایی طرف استفاده کننده از اسلحۀ کیمیاوی در سوریه تلاش می‌کرد شب جمعه به پایان رسید.

جاپان پیشنهاد کرده بود که این ماموریت مدت یک ماه دیگر تمدید شود تا روسیه و کشور‌های غربی جهت ادامه بررسی به یک راه حل توافقی دست یابند.

نیکی هیلی سفیر امریکا در ملل متحد گفت که روسیه وقت ما را ضایع می‌سازد.

نیکی هیلی
نیکی هیلی

او گفت که اعمال امروزی و چند هفتۀ اخیر روسیه به هدف تأخیر، منحرف ساختن، و در نهایت شکست دادن تلاش‌های تمدید ماموریت شناسایی طرف استفاده کننده از اسلحۀ کیمیاوی در سوریه است.

آژانس خبر رسانی اسوشیتد پرس گزارش داد که قبل از رأی گیری سفیر امریکا و اعضای بسیار دیگر شورای امنیت از تمدید موقت ماموریت مفتشین حمایت می‌کردند و این در حالی بود که روسیه با چنین تمدید مخالفت داشت.

مقامات وزارت خارجۀ روسیه در مسکو به آژانس خبر رسانی اسوشیتد پرس گفته‌اند که تمدید سی روزه بی‌فایده است و اقدامات عاجل در بارۀ بررسی‌های این ماموریت مورد نیاز نیست.

روسیه شب جمعه متن قطعنامۀ پیشنهادی واشنگتن برای تمدید یکسالۀ ماموریت بازرسان اسلحۀ کیمیاوی در سوریه را در حالی‌که دیگر اعضای شورای امنیت از آن حمایت کردند ویتو نمود.

سفیر امریکا در ملل متحد نیکی هیلی گفت ویتوی روسیه نشان می‌دهد که این کشور حمایت از رژیم بشارلاسد را نسبت به حمایت از مردم سوریه ترجیح می‌دهد.

در نتیجۀ تحقیقاتی‌که از سال ۲۰۱۵ به این‌سو به راه انداخته شده‌است رژیم بشارلاسد بشار جزِ یک مورد مسئول همۀ دیگر موارد استفاده از اسلحۀ کمیاوی در جنگ داخلی سوریه دانسته شده‌است.

XS
SM
MD
LG