لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۵

یک مقام ارشد اسرائیل بر تماس‌ها میان اعراب و اسرائیل در مورد ایران اعتراف کرد


یک وزیر کابینه اسرائیل می‎گوید، کشورش در مورد نگرانی‎های مشترک که از ناحیه ایران با عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی دارد، با سعودی و همین کشورها در تماس بوده‎است.

این اولین اعتراف یک مقام ارشد در مورد چنین تماس‎ها میان اعراب و اسرائیل است.

یووال استاینیتز وزیر انرژی اسرائیل این موضوع را دیروز در مصاحبه با رادیوی اردوی اسرائیل ابراز داشت، ولی جزئیات دقیق در مورد چگونگی این تماس‎ها را نداد.

او گفت:

"ما روابطی داریم که در واقعیت تا حدی چند کشور مسلمان و عرب را در تحت پوشش دارد و ما جانبی هستیم که از داشتن و اعتراف این تماس‎ها نمی‎شرمیم و آن را مخفی نمی‎گذاریم."

حکومت سعودی در این مورد تبصره نکرده‎است.
حکومت سعودی در این مورد تبصره نکرده‎است.

وزیر انرژی اسرائیل افزود:

"این جوانب دیگر اند که علاقه‌مند مخفی نگهداشتن این رابطه می‎باشند. ولی برای ما مشکلی نیست، اما خواست جوانب دیگر را مبنی بر مخفی نگهداشتن این تماس‎ها احترام می‎کنیم."

او افزود:

"این روابط در حال انکشاف اند، اگر با عربستان سعودی باشد یا با کشورهای دیگر عرب و مسلمان، چیزهای بیشتر هم جریان دارند که آن را مخفی نگهمیداریم."

دفتر بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسرائیل از تبصره در مورد این اظهارات وزیر انرژی این کشور خودداری کرده‎است.

حکومت سعودی نیز در این مورد تبصره نکرده‎است.

اسرائیل و عربستان سعودی هر دو ایران را به حیث تهدید اصلی برای امنیت‌شان در شرق میانه می‎بینند.

تشن‎ها میان دو رقیب منطقوی عربستان سعودی سنی و ایران شیعه در این اواخر روی جنگ‎های خونین سوریه، یمن و تشدید بحران سیاسی در لبنان افزایش یافته‎است.

ریاض گفته‎است، روابط رسمی با تل‌ابیب تا زمانی غیر ممکن است که نیروهای اسرائیلی از مناطقی عرب‌نشین که در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ اشغال کرده بود خارج شوند، مناطقی که فلسطینی‎ها خواهان آن برای ایجاد دولت مستقل خود می‎باشند.

عادل الجبیر
عادل الجبیر

عادل‌الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی چند روز پیش به آژانس خبری رویترز گفته بود:

"ما دایم گفته‎ایم که اگر معضله اسرائیل و فلسطین بر اساس ابتکار صلح عرب حل گردد روابط عادی سیاسی، اقتصادی و دیپلوماتیک بین اسرائیل و کشورهای عربی برقرار خواهد شد، ولی تا زمانی‎که این کار نشود، ما رابطه با اسرائیل نخواهیم داشت."

این اظهارات در حالی ایراد شده‎اند که وزرای خارجه اتحادیه عرب دیروز در قاهره جلسه اضطراری را دایر نموده و روی اقدامات مشترک علیه پرخاشگری ایران در منطقه صحبت کردند.

وزیر خارجه سعودی در این جلسه گفت، هر موقف نرم در برابر ایران، آن کشور را به ادامه اعمالش تشویق می‎کند، بناً ما باید متحد باشیم.

XS
SM
MD
LG