لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۵

امریکا: تحقیقات محکمه هاگ از نظامیان امریکایی غیر منصفانه خواهد بود


ایالات متحده امریکا به تحقیقات محکمه بین‌المللی جرایم (هاگ) در افغانستان مخالفت کرده‎است.

امریکا می‎گوید، بررسی و تحقیقات محکمه بین‌المللی جرایم از نظامیان امریکایی کاملاً غیر مؤجه و غیر منصفانه خواهد بود.

این محکمه بین‌المللی در نظر دارد، تحقیقاتی را در مورد ادعاهای جرایم جنگی از سوی جوانب درگیری در جنگ افغانستان به‌شمول نیروهای امریکایی، آغاز کند.

امریکا پس از آن در این مورد ابراز نظر کرد که محکمه بین‌المللی جرایم مستقر در شهر هاگ هالند روز دوشنبه اعلان نمود که در جستجوی به دست آوردن صلاحیت برای آغاز رسمی تحقیقات روی جرایم جنگی احتمالی در افغانستان می‎باشد.

هاگ
هاگ

در این تحقیقات همه ادعاهای در مورد جرایم جنگی ارزیابی می‎شوند که از سوی قوت‎های درگیر در جنگ افغانستان، نیروهای نظامی امریکا، اداره استخبارات مرکزی «سی آی ای»، نیروهای امنیتی افغان و طالبان مسلح، صورت گرفته‎اند.

وزارت امور خارجه امریکا در یک اعلامیه گفته که روی تقاضا برای آغاز این تحقیقات غور می‎کند، اما در مجموع به دخالت محکمه بین‌المللی جرایم جنگ در افغانستان مخالف است.

در اعلامیه آمده که این تحقیقات پیشنهاد شده نه در تأمین صلح و نه در تأمین عدالت در افغانستان کمک می‎کند.

این اولین باریست که محکمه بین‌المللی هاگ ادعای جرایم جنگی علیه امریکایی‎ها را مورد هدف قرار می‎دهد.

فاتو بنسودا
فاتو بنسودا

فاتو بنسودا سارنوال محکمه بین‌المللی هاگ می‎گوید، تحقیقات این محکمه به وضعیتی پایان می‎دهد که به‌گفته وی در افغانستان به نام فرهنگ معافیت یاد می‎شود.

هرچند حکومت افغانستان در این مورد از تبصره خوداری کرد، اما کمیسیون مستقل حقوق بشر، از آن استقبال نمود.

کمیسون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت، تحقیقات محکمه بین‌المللی جرایم جنگی در پایان دادن به فرهنگ معافیت جرایم سنگین در این کشور، کمک می‎کند.

موسی محمودی رئیس اجرائیه کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‎گوید:

"برای عدالت سپردن و تحقیق کردن کسانی که در معافیت کامل قرار دارند، کشتار و جنایات می‎کنند، می‎پردازند. بناً اقداماتی که محکمه امروز دارد با توجه به شرایط افغانستان و با توجه به این‎که برخی از قضایا بالاتر از توان دولت افغانستان است می‎تواند یک قدم مؤثر باشد."

تقاضای رسمی سارنوالی از هیئت قضایی محکمه بین‌المللی هاگ در مورد ادعای جرایم جنگی در افغانستان امکان دارد در تقابل موقف ایالات متحده امریکا باشد، زیرا، واشنگتن محکمه بین‌المللی هاگ را به رسمیت نمی‎شناسد، تا بتواند از لحاظ قانونی امریکایی‎ها را محاکمه کند، ولی محکمه بین‌المللی هاگ نیروهای امریکایی را که اگر در کشورهای عضوی محکمه مرتکب جرایم جنگی شده باشند، محاکمه کرده می‎تواند.

افغانستان که نیروهای نظامی امریکا در آن حضور دارند، عضویت این محکمه را دارد.

محکمه بین‌المللی جرایم جنگی در سال ۲۰۰۲ میلادی تأسیس شد که به موارد جرایم جنگی، اعمال ضد بشریت و کشتار جمعی، رسیده‎گی می‎کند.

سارنوالان محکمه بین‌المللی جرایم جنگی می‎گویند، از سال ۲۰۰۹ میلادی تا سال ۲۰۱۶ طالبان و متحدین آن در کشتار حدود ۱۷ هزار و ۷ صد نفر متهم به جرایم جنگی و اعمال ضد بشری می‎باشند.

طالبان مسلح
طالبان مسلح

در اسناد و شواهد ارائه شده از سوی سارنوالان آمده که جنگجویان طالبان در افغانستان به‌طور منظم، غیر نظامیان را مورد هدف حملات‌شان قرار داده و در اختطاف آن‎ها سهم داشته‎اند.

نیروهای امنیتی افغان هم متهم شده‎اند، آنانی را که در جنگ و برخوردهای مسلحانه دستگیر می‎کنند و در زندان می‎اندازند، منظماً شکنجه کرده و به‌شمول آزار و اذیت با آن‎ها رفتار بی‌رحمانه می‎نمایند.

سارنوال محکمه هاگ می‎گوید، محکمه می‎خواهد در مورد نیروهای نظامی امریکا در افغانستان و همچنان فعالیت‎های اداره مرکزی استخبارات امریکا یا «سی آی ای» تحقیقات کند.

گفته می‎شود «سی آی ای» زندانیان را هم در محابس داخل افغانستان و هم در خارج از آن، در رومانیا، پولند و لیتوانیا که همه این کشورهای عضو محکمه هاگ اند، نگه می‌دارد.

به‌گفته سارنوال محکمه بین‌المللی جرایم جنگی با این زندانیان رفتار نامناسب صورت گرفته، شکنجه شده و کرامت انسانی آن‎ها زیر پا می‎شود.

در این حال، وزارت دفاع امریکا در برابر این تحقیقات محکمه بین‌المللی جرایم جنگی نیز مخالفت نشان داده‎است.

اندریوز: ما در داخل امریکا یک سیسم قوی پاسخ دهی داریم که بر نورم‎های بین المللی برتری دارد.
اندریوز: ما در داخل امریکا یک سیسم قوی پاسخ دهی داریم که بر نورم‎های بین المللی برتری دارد.

مایک اندریوز سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفت، این وزارت فکر نمی‎کند که به تحقیقات محکمه هاگ در مورد نیروهای نظامی امریکا نیاز باشد.

او گفت، ایالات متحده به مواد قانون جنگ کاملاً متعهد است و ما در داخل امریکا یک سیسم قوی پاسخ‌دهی داریم که بر نورم‎های بین‌المللی برتری دارد.

اما محکمه بین‌المللی هاگ می‎گوید، هرچند امریکا در مورد تحقیقات متعدد شان در ارتباط ادعای بد رفتاری با زندانیان سخن گفته‎اند، اما این تحقیقات آن‎ها در مورد اتهامات به سطح پائین بوده‎است.

در این حال، ریچارد دیکر مسئول عدالت بین‌المللی سازمان دیده‌بان حقوق بشر از آغاز این تحقیقات نیز استقبال کرده‎است.

او گفت، تحقیقات و رسیده‎گی به موراد تخطی از سوی طرفین درگیر جنگ در افغانستان به‌شمول نیروهای امریکایی یک پیام قوی را می‎رساند که هیچ کسی به‌شمول آنانی که حکومت‎های قوی دارند، نمی‎توانند بالاتر از قانون باشد.

XS
SM
MD
LG