لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۷

ملل‌متحد: زندانیان و توقیف شده‌گان هنوز هم در افغانستان شکنجه می‌شوند


یافته‎های سازمان ملل‌متحد نشان می‎دهند که شکنجه توقیف شده‌گان در افغانستان افزایش یافته‎است.

در گزارش که امروز از سوی سازمان ملل‌متحد به نشر رسیده گفته شده که با وجود وعده‎های رئیس جمهور اشرف غنی و قوانین جدید که از سوی حکومت افغانستان نافذ شده شکنجه و بدرفتاری با بازداشت شده‌گان نسبت به هر زمانی دیگر، افزایش یافته‎است.

تحقیق کننده‌گان سازمان ملل‌متحد می‎گویند، آن‎ها با ۴۶۹ تن در ۶۲ محبس و توقیف‌گاه مربوط به ارگان‌های امنیتی افغان از اول جنوری سال ۲۰۱۵ تا ۳۱ دسمبر سال ۲۰۱۶ میلادی انجام داده‌اند.

در گزارش سازمان ملل‌متحد آمده که ۳۹ درصد بازداشت شده‌گان مرتبط به منازعات مسلحانه که مصاحبه با آن‌ها صورت گرفته "اطلاعاتی موثق و معتبر را در ارتباط به شکنجه و بدرفتاری" از سوی پولیس، استخبارات و یا پرسونل نظامی زندان‌ها و توقیف‌گاه‌ها، ارائه کرده‌اند.

این رقم نسبت به ۳۵ درصد که در گزارش سال ۲۰۱۵ میلادی دفتر معاونیت سازمان ملل‌متحد یا یوناما در کابل ارائه شده، یک رقم بزرگتر را نشان می‌دهد.

اما حکومت افغانستان می‌گوید، برای از بین بردن شکنجه و بدرفتاری با زندانیان متعهد بوده و شکنجه و بدرفتاری با زندانیان را رد کرده‌است.

گزارش سازمان ملل‌متحد در یک زمانی به نشر می‌رسد که مقام‌های افغان در این هفته در شهر ژینو روی بررسی تطبیق قانون شکنجه در افغانستان در برابر کمیته سازمان ملل‌متحد علیه شکنجه گزارش می‌دهند.

در این حال، محکمه بین‌المللی جرایم جنگی مستقر در شهر هاگ هالند نیز به‌طور جداگانه مصروف بررسی شکنجه و بدرفتاری با زندانیان در افغانستان می‌باشد.

مقام‌های سازمان ملل‌متحد نتیجه‌گیری کرده می‌گویند، با وجود تلاش‌های حکومت برای تطبیق پلان ملی، گزارش شکنجه و بدرفتاری در جریان بازجویی آنانی را که به‌خاطر منازعات مسلحانه بازداشت می‌شوند، ثبت کرده و عدم پاسخگوی به چنین اعمالی را بر جسته ساخته است.

شماری از پولیس های افغانستان
شماری از پولیس های افغانستان

بر اساس مصاحبه تحقیق کننده‌گان سازمان ملل‌متحد ۶۰ درصد بازداشت شده‌گان از سوی پولیس محلی لت و کوب شده و نزدیک به ۳۰ درصد بازداشت شده‌گان از سوی اداره امنیت ملی افغانستان مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته اند.

نظر به این گزارش، نیرو‌های اردوی ملی نیز به بدرفتاری با بازداشت شده‌گان متهم شده‌اند، اما گزارش اشاره کرده که بازداشت شده‌گان از سوی اردوی ملی کمتر مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته اند.

در اعلامیه که از سوی دفتر سازمان ملل‌متحد به نشر رسیده گفته شده، بازداشت شده‌گان با اعمال شکنجه مجبور به اعتراف گردیده و این درست است که پس از اعتراف، شکنجه و بدرفتاری در برابر‌ شان پایان یافته است.

گزارش می‌افزاید:

"اکثر توقیف شده‌گانی که با آنان مصاحبه صورت گرفته گفته است که در مورد محتویات اقرار خط‌‌شان چیزی ندانسته و یا قادر به خواندن آن‌چه نبودند که در پای آن امضا و یا انگشت گذاشته اند."

زید رعد الحسین کمیشنر عالی سازمان ملل‌متحد در امور حقوق بشر در یک اعلامیه گفته که شکنجه به بهبود امنیت کمک نمی‌کند.

او گفت:

"اقراریکه با توسل به شکنجه دریافت شود، قابل اعتبار نیست."

به‌گفته کمیشنر عالی سازمان ملل‌متحد در امور حقوق بشر، افراد برای این‌که از رنج و درد رهایی یابند به گفتن هر چیزی راضی می‌شوند.

در این گزارش در مورد شیوه‌های شکنجه، از لت و کوب، کف‌پایی با چوب، پایپ، کیبل و شوک برقی بازداشت شده‌گان، یادآوری شده‌است.

XS
SM
MD
LG