لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۴

نگرانی انجمن والیان پیشین از وضعیت امنیتی افغانستان


انجمن والیان پیشین افغانستان از وضعیت امنیتی در این کشور ابراز نگرانی می‌کند.

با آن که مقام‌های امنیتی کشور از بهتر شدن وضعیت امنیتی سخن می‌زنند، اما انجمن والیان سابق می‌گوید که امنیت در سراسر افغانستان به‌ویژه در کابل وجود ندارد.

عبدالجبار تقوا رئیس این انجمن و والی پیشین کابل روز پنجشنبه «۰۲ قوس ۱۳۹۶» در نشست اعضای انجمن والیان پیشین در کابل گفت که حکومت وحدت ملی در تأمین امنیت کشور ناتوان بوده‌است.

حکومت وحدت ملی در تأمین امنیت کشور ناتوان بوده‌است.

او افزود:

"در گوشه و اطراف کشور حتی در شهر کابل امنیت نسبی وجود ندارد، اکثر راه‌های قریه‌ها به ولسوالی‌ها و ولایت بسته‌‌است، هیچ‌کسی در این کشور احساس مصونیت نمی‌کند."

شماری از اعضای دیگر این انجمن نیز گفتند که وضعیت در افغانستان شکننده بوده و مردم از این ناحیه به شدت نگران هستند.

این در حالیست که ادارۀ هماهنگی امور بشری سازمان ملل‌متحد یا "اوچا" نیز در اوایل هفته جاری گفت که جنگ در افغانستان شدت یافته‌است.

این اداره با نشر گزارشی گفته‌است که نام افغانستان از جمع کشور‌های آسیب‌پذیر جنگ بیرون شده بود، اما حالا یک‌بار دیگر این‌کشور در فهرست کشورهای آسیب‌پذیر جنگ قرار گرفته‌است.

در این گزارش گفته شده که از ماه جولای تا ماه سپتمبر سال‌ جاری در افغانستان همه روزه حد اوسط تا ۸۰ رویداد جنگی رخ داده که در شش سال گذشته بی‌سابقه بوده‌است.

وزارت دفاع افغانستان نیز پیش از این گفته بود که در بهار و تابستان‌‌ سال‌ جاری در مقایسه با سال گذشته تحرکات دشمن ۱۳ درصد افزایش داشته‌‌است، اما این وزارت همواره تأکید کرده که طالبان مسلح نتوانستند به اهداف‌شان دست یابند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت حالا با اشاره به انتقادات رئیس انجمن والیان سابق می‌گوید که پلان‌های شوم دشمن که می‌خواستند ولایات یا ولسوالی‌ها را سقوط بدهند، خنثی شده‌است.

دولت وزیري
دولت وزیري

آقای وزیری در این باره به رادیو آزادی چنین گفت:

"حاکمیت دولتی به جز ۹ ولسوالی در ۳۴ ولایت کشور برقرار است. تحرکات دشمن امسال زیاد بود، اما به این معنی نیست که کدام ساحه را گرفته باشند، برعکس ما ساحات را گرفتیم و تصفیه کردیم."

به‌گفته آقای وزیری ۳۰ تا ۴۰ ولسوالی با تهدید بلند و بین ۲۰ تا ۳۰ ولسوالی با تهدید متوسط روبه‌رو است.

در همین حال شماری از کارشناسان نظامی از جمله زلمی وردک می‌گوید که وضعیت امنیتی کشور بهبود یافته، زیرا به‌گفته وی حضور نظامیان بیشتر خارجی در میدان‌های جنگ بر وضعیت در افغانستان تأثیر مثبت گذاشته‌است.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG