لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۴

برخی وکلا: اگر به وضعیت امنیتی توجه نشود وضیعت افغانستان بدتر خواهد شد


شماری از اعضای ولسی جرگه می‌گویند اگر به وضعیت امنیتی توجه نشده و جلو تقرری‌ها به اساس شناخت و واسطه در نهادهای امنیتی و دفاعی گرفته نشود وضعیت در کشور بدتر خواهد شد.

اعضای ولسی جرگه به ادامه نگرانی‌هایشان از موجودیت فساد در نهادهای امنیتی و دفاعی و افزایش مشکلات امنیتی در کشور تأکید کردند که حکومت باید به این مشکل رسیده‌گی جدی نماید.

محمد ظاهر قدیر نماینده مردم ننگرهار در نشست عمومی روز شنبه از تقرری افراد به اساس شناخت و واسطه انتقاد کرده و تاکید کرد که وضعیت امنیتی در ولایات شرقی رو به خراب شدن است.

ظاهر قدیر
ظاهر قدیر

او می‌گوید:

"در ولایات مشرقی به‌خصوص در ننگرهار که در گذشته خانه امن و صلح گفته می‌شد اما حالا ولسوالی را به‌جا بگذار در شهر هم هر قدم را بسم الله گفته می‌بردارید، به حکومت صدا می‌کنم که به وضعیت امنیتی توجه کند."

وی همچنان گفت بعید نیست که به‌زودی رنگ بیرق‌های سفید که در شمال افغانستان استند هشتاد در صد آن یکباره سیاه گردد.

اما اطمینان داد که هر گاه حکومت اقدام نکند آنان خود دست به اقدام خواهند زد.

آقای ظاهر به این باور است که تحرکات مخالفان مسلح به اساس یک پلان پیش برده می‌شود.

انجینر سید اکرام یکی دیگر از نماینده‌گان ننگرهار نیز از وضعیت امنیتی در ننگرهار نگرانی کرده‌ و از موجودیت فساد در آن ولایت انتقاد کرد.

عبدالستار درزابی نماینده مردم جوزجان نیز از تقرری‌ها به اساس شناخت و واسطه وفساد در نهادهای امنیتی و دفاعی شکایت می‌کند.

او می‌گوید:

"قوماندان قول اردو تمام قراردادها را به فامیل‌اش می‌دهد، قوماندان فرقه است تمام قراردادها را به قوم و خویش و شرکت‌هایشان می‌دهند و وزارت خانه‌ها و امثال آن."

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌گردد که به اساس گزارش‌ها هنوزهم شماری از ولایات افغانستان ناامن بوده و مخالفان مسلح در آن تحرکات‌شان را انجام می‌دهند.

این بار نخست نیست که اعضای ولسی جرگه نسبت به وضعیت امنیتی و موجودیت فساد در ارگان‌های دفاعی و امنیتی کشورشکایت دارند بلکه قبل از این نیز چندین بار به‌خاطر این مشکل نگرانی نشان داده‌اند.

آنان به‌خاطر افزایش ناامنی در مناطق مختلف کشور تا حال چندین بار مسئولان امنیتی را استجواب کرده و از آنان در این زمینه خواهان وضاحت شده‌اند.

در این حال وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که تلاش‌ها برای تأمین امنیت و برقراری صلح در کشور ادامه دارد و در ننگرهار نیز ضربات سنگین بر داعش وارد شده‌است.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت هر چند در مورد اظهارات وکلا تبصره نکرد، اما اطمینان داد که برای تأمین امنیت در کشور تلاش‌ها جریان داشته و متوقف نشده‌است.

دولت وزیری
دولت وزیری

او افزود:

"در تمام افغانستان که همین اکنون ما در ۱۸ ولایت کشور عملیات تهاجمی و تعرضی را داریم بناً تلاش وزارت دفاع این است که امنیت در افغانستان تامین شود مگر این‌را باید قبول کنیم که در افغانستان جنگ چریکی است و استخبارات منطقه هم در عقب این جنگ قرار دارد فعلاً جنگ است و ما کوشش داریم که این جنگ را به پایان برسانیم."

در عین حال سخنگوی وزارت دفاع از مبارزه جدی با فساد در چوکات وزارت دفاع خبر داده و می‌گوید که در بخش تقرری و تبدیلی‌ها در این وزارت اصلاحات زیادی وارد شده‌است.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که شماری از نماینده‌گان از قربانی‌های نیروهای امنیتی و دفاعی در دفاع از کشور ستایش کرده و تأکید می‌کنند که به حقوق آنان باید رسیده‌گی جدی گردد تا آنان در جنگ با مخالفان مسلح از روحیه بلند برخوردار باشند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG