لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۳

ایران تدویر کنگرۀ ملی به اشتراک مخالفین را به رئیس جمهور سوریه پیشنهاد کرده‌است


رئیس جمهور ایران به بشار اسد رئیس جمهور سوریه گفته‎است که تدویر کنگرۀ ملی به اشتراک مخالفین در تحکیم صلح و امنیت در این کشور کمک خواهد کرد.

وی در یک تماس تیلیفونی به بشار اسد گفته‎است که تدویر کنگرۀ ملی به اشتراک مخالفین در تحکیم صلح و آرامی در این کشور کمک خواهد کرد.

آژانس خبر رسانی دولتی ایران گزارش می‎دهد که رئیس جمهور روحانی روز شنبه به بشار اسد گفت که گردهمایی نماینده‎گان حکومت و مخالفین یک گام به سوی صلح وثبات در سوریه خواهد بود.

وضعیت سوریه
وضعیت سوریه

دایر کردن این گردهمایی در اجلاس روز چهارشنبه رهبران ایران، ترکیه و روسیه در شهر ساحلی سوچی مطرح شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در پایان این اجلاس گفت که این سه کشور باهم توافق نمودند که برای خاتمه جنگ داخلی شش ساله در سوریه یک گردهمایی کنگرۀ ملی به اشتراک نماینده‎گان حکومت این کشور و مخالفین را تشکیل خواهند داد.

ولی در حالی‎که ایران و روسیه از رژیم اسد حمایت می‎کنند انقره و واشنگتن از مخالفینی‎که در برابر این رژیم می‎جنگند پشتیبانی می‎کنند.

در جنگ داخلی سوریه که در سال ۲۰۱۱ آغاز شد بیش از ۳۱۰ هزار نفر کشته و شش میلیون دیگر به خارج مهاجر شده‎اند.

حدود ۵ میلیون نفر دیگر در داخل سوریه از منازل خود بیجاه شده‎اند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، هم جنگجو و هم اسلحه و تجهیزات به سوریه فرستاده‎است.

سوریه
سوریه

هنوز کدام تاریخی برای تدویر کنگرۀ ملی مشخص نشده‎است و این هم معلوم نیست که برگزاری چنین کنگره از تلاش‎های دیگری که برای صلح در سوریه انجام شده‎است چه تفاوت خواهد داشت.

ملل متحد تلاش‎های خود برای ایجاد یک حل سیاسی در سوریه را در جنیوا دنبال می‎کند و همچنین آستانه پایتخت قزاقستان هم میزبان چندین دور از چنین گفت و گوهای جداگانه به حمایت ترکیه، ایران و روسیه بوده‎است.

اما گفت و گوهای آستانه بیشتر روی وضعیت میدان جنگ چون ایجاد مناطق متارکه، آتش بس و رسانیدن کمک‎های بشری تمرکز داشته‎است.

ایرنا، آژانس خبررسانی دولتی ایران از قول رئیس جمهور حسن روحانی منشتر ساخته که گفته‎است تهران برای سهمگیری در بازسازی سوریه آماده‎گی دارد.

XS
SM
MD
LG