لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

پوتین و اسد در آستانۀ از سرگیری مذاکرات صلح سوریه ملاقات کردند


رئیس جمهور روسیه در آستانه از سرگیری مذاکرات صلح سوریه با بشار اسد رئیس جمهور این کشور در شهر ساحلی سوچی ملاقات کرد.

این ملاقات روز گذشته صورت گرفت و سپس دو رئیس جمهور با مقام‎های ارشد نظامی روسیه نیز دیدار نمودند.

روسیه یکی از حامیان نزدیک بشاراسد در سوریه است.

خبرگزاری اسوشیتد پرس به نقل از تلویزیون دولتی روسیه گزارش داده که در این ملاقات ولادیمیر پوتین و بشار اسد گفته‎اند که آن‎ها اکنون به پایان کمپاین نظامی مشترک خود علیه تروریستان در سوریه نزدیک شده‎اند.

روسیه
روسیه

پوتین به اسد گفته‎است:

"عملیات نظامی در واقعیت به پایان خود نزدیک شده‎است و اکنون وقت حرکت به سوی پروسۀ صلح است و من خرسندم که شما آماده‎گی دارید تا با هر کسی‎که ارادۀ صلح و ایجاد راه حل را داشته باشد همکاری کنید."

آقای پوتین در مورد ملاقات‌اش با بشار اسد گفت:

"رئیس جمهور بشار اسد برایم در جریان صحبت‎های امروز ما از حمایت روسیه تشکری کرد که سوریه را به‌عنوان یک دولت نجات داد. برای ثبات وضعیت در سوریه کارهای زیادی انجام شده‎است و امیدوارم که به زودی به جنگ علیه تروریزم در سوریه نکته پایان گذاشته خواهد شد."

ولادیمیر پوتین همچنان گفته‎است که پس از ملاقات با بشار اسد قصد دارد تا با امیر قطر، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا و رهبران شرق میانه نیز صحبت کند.

از سوی دیگر تلویزیون دولتی سوریه گزارش داده‎است که بشار اسد در ملاقات با ولادیمیر پوتین از حمایت روسیه برای خاتمه جنگ سوریه ابراز تشکری کرده و گفته‎است که وی آمادۀ توافق سیاسی برای پایان جنگِ می‌باشد که از سال ۲۰۱۱ میلادی تا اکنون جان هزارها تن را گرفته و میلیون‎ها تن دیگر را بی‌جا کرده‎است.

سوریه
سوریه

گردهمایی رهبران ایران، روسیه و ترکیه فردا صورت می‎گیرد که در آن از سرگیری مذاکرات صلح در سوریه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

ایران و روسیه حامی رژیم بشار اسد در سوریه اند در حالی‎که ترکیه از مخالفین حمایت می‎کند.

همچنین قرار است مذاکرات جداگانۀ که به حمایت ملل‌متحد برای صلح سوریه در ژینو به پیش برده می‎شود، به تاریخ ۲۸ ماه نوامبر از سر گرفته شود.

این دومین سفر بشار اسد به روسیه و ملاقات او با پوتین پس از آغاز بحران داخلی سوریه است که منجر به کشته شدن ۴۰۰ هزار تن شد.

نخستین ملاقات این دو رهبر در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از آن صورت گرفت که روسیه برای حمایت از نیروهای حامی اسد حملات هوایی را در سوریه آغاز کرد.

آگاهان بدین باور اند که مداخله روسیه در حقیقت جنگ را به نفع بشار اسد مبدل کرده‎است.

XS
SM
MD
LG