لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۵

لوی سارنوالی: امسال بیش از ۱۷۰۰ قضیه خشونت علیه زنان بررسی شده‎اند


لوی سارنوالی افغانستان می‎گوید، بیشتر از ۱۷۰۰ قضیه خشونت در برابر زنان را در سال روان بررسی کرده‎است.

این اداره می‎گوید، در هشت ماه گذشته سال روان میلادی، ۱۷۲۶ قضیه خشونت در برابر زنان را بررسی کرده‎است که تنها ۷۵۰ قضیه آن در کابل رخ داده‎اند.

معاون بخش جلوگیری از خشونت در برابر زنان و کودکان لوی سارنوالی روز دوشنبه «۰۶ قوس ۱۳۹۶» در یک نشست خبری گفت که این قضایا با در نظرداشت قانون به‌گونه همه‌جانبه جدی بررسی شده‎اند.

سینا شنا منصور که در جریان بررسی این قضایا به تأمین عدالت به‌گونه کامل دقت شده‎است.

نشان لویه سارنوالی
نشان لویه سارنوالی

او افزود:

"از آغاز سال ۱۳۹۶ تا پایان ماه هشتم این سال، به ۱۷۲۶ قضیه خشونت در برابر زنان در سراسر کشور از سوی لوی سارنوالی بررسی شده‎است. با وجود آنکه گام‎های بلندی در این راستا برداشته شده‎است، اما بازهم به کار بیشتری در این زمینه نیاز محسوس است که باید به آن توجه شود."

منصور می‎گوید، در مقایسه به سال‎های گذشته قضایای بیشتری از خشونت در برابر زنان را ثبت کرده‎اند و علت این‎که چطور خانواده‎ها اکنون حاضر به ثبت قضایای خشونت می‎شوند، بلند رفتن سطح آگاهی مردم است.

بر بنیاد معلومات لوی سارنوالی، حدود ۲۰۰۰ قضیه بررسی شده خشونت در برابر زنان شامل ۹۹۵ قضیه لت و کوب، ۱۴۷ مورد تجاوز جنسی، ۱۳۴ مورد دشنام و ۱۱۵ مورد آزار و اذیت بوده‎اند.

در این میان، ۶۶ قضیه مجبور کردن زنان به خودکشی، ۶۲ مورد کار اجباری بالای زنان، ۲۱ مورد ازدواج‎های اجباری و ۷ قضیه خرید و فروش زنان بوده‎است که در سال گذشته خورشیدی ثبت این وزارت شده بوده‎اند.

این در حالی است که تدامیچی یاماموتو نماینده سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان نیز گفته‎است که به خشونت در برابر زنان در افغانستان باید هرچه زودتر نقطه پایان گذاشته شود.

از تلاش‎ها برای بررسی جدی قضایای خشونت در برابر زنان در کشور از سوی لوی سارنوالی در حالی سخن زده می‎شود که وزارت امور زنان نیز روز گذشته گفته‎است، آمارهای گردآوری شده نشان می‎دهند که خشونت در برابر زنان در کشور کاهش یافته‎است، اما به‌گفته این اداره به علت نا امنی‎ها دسترسی زنان به عدالت نیز کاهش یافته‎است.

در عین حال، اما کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته‎است که در سال روان، ۳۷۷۸ مورد خشونت در برابر زنان را ثبت کرده‎است.

اما با این همه، در نامه‌یی که از سوی دفتر اتحادیه اروپا در افغانستان به رسانه‎ها فرستاده شده‎است، از زبان پیری مایدون سفیر این اتحادیه نگاشته شده که آمار تازه خشونت در برابر زنان را نا امید کننده خوانده‎است.

زنان افغان
زنان افغان

از سوی دیگر شبکه زنان افغانستان کار نهادهای عدلی و قضایی کشور را در پیوند به بررسی و رسیده‎گی به قضایای خشونت در برابر زنان قناعت‌بخش نمی‎خواند و به برداشتن گام‎های جدی در این زمینه تأکید می‎ورزد.

حسینه صافی رئیس این شبکه در این باره به رادیو آزادی می‎گوید:

"ما خواستار عدالت از نهادهای عدلی و قضایی هستیم زیرا، چنان که باید قضایای خشونت در برابر زنان در نهادهای عدلی و قضایی بررسی می‎شدند، نشده‎است و طرف قناعت ما نیست."

در این میان، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان روز دوشنبه در نشست شورای وزیران گفته‎است که با وجود تلاش‎ها برای پایان خشونت در برابر زنان پیشرفتی محسوس نبوده‎است و هنوز هم زنان افغان قربانی خشونت در این کشور استند.

آقای عبدالله از نهادهای مربوط خواسته‎است تا مسئولیت‌شان را در این زمینه درست عملی سازند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG