لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۳

بزرگان قومی ننگرهار خواهان راه اندازی عملیات نظامی علیه داعش در خوگیانی شدند


شماری از بزرگان قومی در ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار از حکومت می‎خواهند تا عملیات بزرگ و قاطع را بر ضد گروه داعش در این ولسوالی راه اندازی کند.

آنان می‎گویند، داعش توانسته‎است برخی ساحات مهم و استراتژیک را تصرف کنند و این گروه در حال پیشرفت است.

ملک شاه زمان یکی از این بزرگان قومی روز سه شنبه «۰۷ قوس ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، داعش در ساحات تحت تصرف خود وحشت بر پا کرده و مردم با فاجعه روبه‌رو اند.

آقای شاه زمان گفت، به دلیل جنگ شماری از مردم مجبور به ترک خانه‎های شان نیز شده‎اند.

بی‌جا شده‌های ننگرهار
بی‌جا شده‌های ننگرهار

او افزود:

"۸۰ درصد مردم به دلیل جنگ از خانه‎های شان بی‌جا شده‎اند، خواست ما از حکومت این است که نیروهای امنیتی را به ساحه بفرستد و جلو داعش را بگیرد مردم با فاجعه روبه‌رو اند، اگر حکومت اقدام سریع انجام ندهد و داعش به شیرزاد داخل شود در آن زمان خیلی‎ها مشکل خواهد بود که حکومت جلو داعش را بگیرد."

گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش چند سال پیش برای اولین بار از ولسوالی اچین ولایت ننگرهار سر بلند کرد و در حال حاضر به‌شمول اچین در ولسوالی خوگیانی و برخی مناطق دیگر ننگرهار حضور دارد.

مسئولان می‎گویند، داعش از حدود یک ماه به این‌سو حملات بر ضد نیروهای امنیتی را آغاز کرده که هنوز هم ادامه دارند.

چندی پیش سایمه خوگیانی نماینده مردم ننگرهار در ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت، داعش تلاش دارد تا با تصرف ولسوالی خوگیانی خود را تا ولسوالی سروبی ولایت کابل برساند و امنیت پایتخت افغانستان را با تهدید مواجه کند.

اما وزارت دفاع افغانستان می‎گوید، داعش در بخش‎های مختلف این کشور سرکوب شده و در عملیات هوایی نیروهای افغان شماری زیادی از قوماندانان و جنگجویان این گروه کشته شده‎اند.

دولت وزیری
دولت وزیری

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، آماده‎گی‎ها برای آغاز یک عملیات قاطع در ولسوالی خوگیانی گرفته شده و به زودی این عملیات آغاز خواهد شد.

او افزود:

"آماده‎گی‎های کامل برای آغاز عملیات بر ضد مخالفان مسلح دولت در ولسوالی خوگیانی گرفته شده‎است، نیروهای دفاعی و امنیتی در ساحه حضور یافته‎اند، در آن‎جا در حال حاضر هم عملیات زمینی و هوایی جریان دارد. برای عملیات عمومی و قاطع هم آماده‎گی‎های کامل روی دست است."

از سوی دیگر سخنگوی والی ننگرهار می‎گوید، در چند روز گذشته ۱۶ عضو گروه داعش و طالبان در ولسوالی خوگیانی کشته شده‎اند.

بی‌جا شده‌ها در ننگرهار
بی‌جا شده‌ها در ننگرهار

عطاالله خوگیانی به رادیو آزادی گفت، عملیات نظامیان افغان روز سه شنبه در ولسوالی خوگیانی آغاز خواهد شد.

او افزود:

"امروز به‌گونه رسمی عملیات بر ضد داعش و دیگر گروه‎های تروریستی در ولسوالی خوگیانی در حال آغاز شدن است. این عملیات به همکاری مردم صورت می‎گیرد. عملیات تا زمانی ادامه خواهد یافت که تمام ساحات از وجود داعش تصفیه شود."

آقای خوگیانی می‎گوید، با بی‌جا شده‎های ولسوالی یاد شده کمک صورت گرفته و این روند ادامه دارد.

شماری از اعضای ولسی جرگه نیز روز دوشنبه در نشست عمومی این جرگه نسبت به افزایش فعالیت گروه داعش در این کشور ابراز نگرانی کرده‎اند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس این جرگه از حکومت خواست تا بر ضد داعش گام‎های قاطع بردارد و اجازه ندهد که فعالیت‎هایش گسترش یافته و مردم را بامشکلات جدی روبه‌رو سازد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG