لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۸

ریاست معارف هرات از نظارت طالبان از برخی مکاتب این ولایت خشنود است


برخی از مکاتب در ولایت هرات از سوی طالبان نظارت می‎شود.

عبدالرزاق احمدی رئیس معارف این ولایت ازاین موضوع خوشنود است.

آقای احمدی می‎پذیرد که بیش از چهل باب مکتب ابتدایی بخاطر مشکلات امنیتی در ولسوالی‎های مختلف این ولایت به روی شاگردان مسدود می‎باشند.

رئیس معارف هرات می‎پذیرد که مشکلات امنیتی در بعضی از مناطق این ولایت باعث شده تا آنان نتوانند از تمام مکاتب این ولایت نظارت داشته باشند.

احمدی می‎گوید بیش از دو صد باب مکتب در ولسوالی‎های مختلف این ولایت ازکنترول شان خارج است و آنان قادر نیستند تا از این مکاتب نظارت کنند.

صنف یک مکتب در افغانستان
صنف یک مکتب در افغانستان

او افزود:

"از مجموع نه صد و شصت نه باب مکتب تعلیمات عمومی از هفتصد و پنجاه باب مکتب نظارت صورت گرفته معنی این گپ این است که چیزی بیشتر از دوصد باب مکتب در مجموع ولسوالی‎ها امکان نظارت وجود نداشته‎است."

رئیس معارف هرات می‎گوید شماری از این مکاتب که بیشتر آن در ولسوالی‎های شیندند، کشک کهنه، کهسان و گلران هستند از سوی افراد وابسته به گروه طالبان نظارت می‎شود.

عبدالرزاق احمدی عملکرد طالبان در این خصوص را ستایش می‎کند.

او افزود:

"بعضی از آن مکاتب حتی تحت نظارت طالبان قرار دارد، من می‎خواهم بگویم که در بعضی از مکاتب و لسوالی‎ها به دلیل همکاری‎های که مردم داشتند، حتی یکتعداد طالبان نظارت شان نظارت خوبی بوده‎است، یعنی اطلاعات حد اقل جانبی که داریم، حتی طالبان در آن قسمت روند مکاتب و این‎که حضور معلمین باشد نظارت می‎کنند."

اظهارات رئیس معارف هرات در این خصوص با واکنش شماری از نماینده‎گان مردم هرات در شورای ولایتی مواجه شده‎است.

سیدعظیم کبرزانی یک عضو این شورا نظارت گروه‎های مخالف مسلح دولت از مکاتب را نگران کننده خوانده تاکید می‎کند که این روند حاکمیت دولتی در افغانستان را تضعیف می‎کند.

او افزود:

"این‎که رئیس معارف می‎گوید که ما از نظارت طالبان راضی هستیم، خوب است که واضح بسازند که آیا او شاخصه‎های که مد نظر بوده به آنان رسیده‎اند یا نه؟

در غیر آن صورت من فکر می‎کنم که نظارت باید بر اساس قواعد و اصول تعریف شده به پیش برود و اگر شما مطمئنا از کسانی‎که مخالف حکومت هستند، خواسته باشیم که کار شما را به پیش ببرند اصلا حاکمیت خودش تعریف اش تغییر می‎کند و زیر سوال می‎رود."

هرات
هرات

با این حال محی الدین نوری معاون ولایت هرات تاکید می‎ورزد که آنان از طریق منابع مردمی در محل وضعیت مکاتب را تحت کنترول دارند.

آقای نوری می‎گوید در صورتی‎که که برخی از گروه‎ها بخواهند در نظام تعلیمی کدام تغییرات را به وجود آورند روند تعلیم و تربیه در این مناطق را متوقف خواهند کرد.

در چند سال اخیر نگرانی‎ها از دخالت گروه‎های مخالف مسلح دولت در برخی از مکاتب ولسوالی‎های هرات وجود دارد.

او افزود:

"ما تا کنون به این گونه مواردی مواجه نشده‎ایم و اگر خدا ناخواسته در مواردی مشخص شود که حیف میل می‎شود مال ما و یا در نظام و یا در سیستم تعلیمی ما دخالتی صورت می‎گیرد که خدا ناخواسته خلاف منافع ملی افغانستان باشد و خلاف روش تعلیمی ما باشد، ما این روند را متوقف می‎سازیم و یا این‎که با انجام عملیات تلاش می‎کنیم تا مناطق تحت نفوذ خود بیاوریم."

رئیس معارف هرات می‎گوید در حال حاضر بیش از دو صدهزار دختر و پسر واجد شرایط بخاطر مشکلات امنیتی در ولسوالی‎های مختلف این ولایت از رفتن به مکتب باز مانده‎اند.

او تاکید می‎کند که آنان تلاش می‎کنند تا این مشکلات را از طریق بزرگان محل با مخالفان مسلح دولت برطرف سازند.

گزارش: شاه پور صابر-هرات

XS
SM
MD
LG