لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۳

والی جوزجان می‌گوید در سه ماه اخیر ۵۰ ملکی از اثر جنگ در این ولایت کشته شده‌اند


مقامات محلی در ولایت جوزجان می‎گویند که از مدت ۳ ماه به اینسو ۸۰ فرد ملکی در اثر جنگ میان طالبان مسلح با داعش و طالبان مسلح با دولت کشته و زخمی شده و صدها خانواده دیگر نیز بیجا شده‎اند.

بگفته مقامات این مشکل در ولسوالی‎های نا امن جوزجان یعنی درزاب، قوش تپه، آقچه و فیض آباد هنوز هم ادامه دارد.

لطف الله عزیزی والی جوزجان به روز پنجشنبه «۲۵عقرب۱۳۰۹۶» به رادیو آزادی گفت هرچند برای ۳۰ تن از وارثین کشته و زخمی‎های این ولسوالی مبلغ دونیم میلیون افغانی پول نقد توزیع گردید اما با آن‎هم وضعیت این مردم نگران کننده‎است.

والی جوزجان گفت در کنار این کمک‎ها برای فعلا برای یکصد خانواده بیجا شده از دشت لیلی خیمه‎های پلاستیکی از سوی ریاست احیا و انکشاف دهات توزیع گردیده ولی این کمک‎ها برای آن‎ها بسنده نیستند.

لطف الله عزیزی
لطف الله عزیزی

عزیزی افزود درگیری‌های مذکور ۵۰ تن کشته و ۳۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

او افزود:

"جنگ متاسفانه هنوز جریان دارد تعداد شهدا و زخمیان هشتاد تن بوده که ۵۰ تن کشته و ۳۰ تن زخمی شامل آن اند. از این‎که روز تا روز تعداد کشته و زخمی‎ها بیشتر شده می‎رود امید وار هستیم که با کمک دولت به همه آن‎ها رسیده‎گی کرده بتوانیم."

مخالفین مسلح تا اکنون در این مورد چیزی نگفته‌اند.

شماری از بیجا شده‎ها می‎گویند که آن‎ها در آستانه زمستان سخت در زیر خیمه‎ها بسر می‎برند و نمی‎دانند که چه زمانی وضعیت کاملا در منطقه شان امن خواهد شد.

غلام سخی یک تن از بیجا شده‎گان دشت لیلی در مورد مشکلات بیجا شده‎ها چنین گفت:

"وضعیت بیجا شده‎ها بسیار خراب است، زمستان هم آمد هوا بسیار سرد است که در زیر خیمه زنده‎گی نمی‎شود، ما صرف فامیل خود را از بین جنگ کشیدیم همه چیز ما ماند."

تنها باشنده‎گان ولسوالی‎های درزاب، قوش تپه، آقچه و دشت لیلی نیستند که از جنگ آسیب دیده باشند بلکه شماری از باشنده‎گان ولسوالی فیض آباد نیز از این ناحیه شکایت دارند.

عوض علی پیر مرد ۷۵ ساله باشنده قریه رحمت آباد ولسوالی فیض آباد جوزجان که پسر ۱۷ساله وی را چندی پیش طالبان کشته‎اند می‎گوید دولت باید امنیت مردم را بگیرد.

افغانستان
افغانستان

این پیر مرد که اشک از چشمانش جاری میشد و با فریاد گفت که دیگر جنگ بس است و خون جوانان نا حق نریزد.

او افزود:

"بچه ۱۷ساله‎ام در راه مکتب کشته شد دیگر زنده‎گی برای من چی بکار است. از خداوند می‎خواهیم که در وطن ما یک آرامی و صلح را برقرار کند. دیگر ما از جنگ و کشتن خسته شدیم."

وضعیت امنیتی ولایت جوزجان در حالی بدتر شدن است که بگفته شماری از باشنده‎گان این ولایت به تعداد بیجا شده‎ها و کشتار افراد بیگناه ملکی روز تا روز افزوده می‎شود.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG