لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۱

فعالین مدنی بامیان خواهان عملی شدن وعده‌های دولت به مناطق مرکزی اند


فعالین مدنی بامیان طی یک کنفرانس مطبوعاتی در مرکز بامیان حمایت خود را از حرکت مدنی و تحصن اعضای جامعه مدنی غور اعلام کردند.

این فعالین مدنی عنوان کردند که مشکل غور تنها مخصوص یک ولایت نیست و به تمام ولایت‎های که در مناطق مرکزی افغانستان هستند، مربوط می‎شود.

حسین داد احمدی مسئول مجتمع جامعه مدنی در بامیان گفت:

"مشکل غور فقط مختص به این ولایت نیست، بلکه به ولایت بامیان و ولایت دایکندی و دیگر نقاط کشور ربط دارد. مشکل برق یکی از مشکلات عمده‎است که در بامیان سال‎ها فعالین مدنی در این مورد دادخواهی کردند و چوک اریکین در بامیان نماد دادخواهی برای برق است و مشکل عمده دیگر نبود سرک است. بناً ما با برگزاری این کنفرانس مطبوعاتی حمایت خود را از حرکت مدنی فعالین مدنی غور اعلام می‎کنیم."

اعتراض برخی باشنده‌های غور
اعتراض برخی باشنده‌های غور

این فعالین مدنی طی یک قطعنامه از دولت خواستند تا به وعده‎های خود در ولایت‎های مرکزی افغانستان عمل کند.

همینطور آن‎ها خواستار آغاز به کار پروژه سرک گردن دیوال و عبور لین ۵۰۰ کیلو ولت شدند.

خدیجه صفری یکی از فعالین مدنی بامیان خواسته‎هایشان را این چنین بیان کرد:

"۱: از دولت می‎خواهیم تا به خواسته‎های فعالین مدنی و شهروندان غور پاسخ مثبت داده و اقدامات عملی را روی دست بگیرند."

"۲: از سران حکومت وحدت ملی می‎خواهیم تا به شعارهای انتخاباتی‌شان مبنی بر شکستاندن زندان جغرافیایی مناطق مرکزی و وصل ساختن این مناطق به دهلیز شمال به جنوب و شرق به غرب عمل کنند."

بامیان
بامیان

"۳: از سران حکومت وحدت ملی و وزارت مالیه می‎خواهیم تا بودجه سرک گردن دیوال و عبور لین ۵۰۰ کیلو ولت را در بودجه سال ۱۳۹۷ بگنجانند."

"۴: از تمام شهروندان مناطق مرکزی می‎خواهیم تا در دادخواهی با فعالین مدنی این ولایات سهیم شوند و در قبال سرنوشت خود حساس باشند."

این در حالی است که از ده روز به این طرف تعدادی از فعالین مدنی ولایت غور در مرکز این ولایت خیمه زده‎اند و با شعار "راه و روشنایی" تا برآورده شدن خواسته‎هایشان تحصن کرده‎اند.

گزارش: عباس نادری

XS
SM
MD
LG