لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۴

ولسی جرگه: فردا روند ارائه برنامه‌های کاری دوازده نامزد وزیر آغاز می‌گردد


ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که فردا روند ارائۀ برنامه‌های کاری دوازده نامزد وزیر تازه معرفی شده به این جرگه آغاز می‌گردد.

ولسی جرگه افغانستان می‌گوید به اساس فیصله کمیته رؤسا تصمیم گرفته شده‌است که فردا روند ارائه برنامه‌های کاری دوازده نامزد وزیر معرفی شده به این جرگه رسماً آغاز گردد.

عرفان الله عرفان نائب منشی ولسی جرگه روز جمعه «۱۰ قوس ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت که نامزد وزرا در مدت سه روز برنامه‌های شان‌را به این جرگه ارائه کرده و بعداً در مورد شان تصمیم گرفته خواهد شد.

عرفان الله عرفان
عرفان الله عرفان

او افزود:

"فردا روز شنبه، یکشنبه و دوشنبه کاندید وزرای محترم به ولسی جرگه تشریف می‌آورند و قرار است که فردا برنامه‌های کاری پنج تن از نامزد وزرا را فردا، پنجتن را پس فردا و دو تن دیگر را روز دوشنبه بشنویم و بعد از آن ما می‌رویم به سوی صندوق‌های رأی و بعداً پروسه رأی دهی آغاز خواهد شد."

دوازده نامزد وزیر روز شنبه گذشته از سوی معاون دوم ریاست جمهوری به ولسی جرگه معرفی گردید.

سرور دانش به اعضای ولسی جرگه گفت که این افراد به اساس شایسته‌گی و لیاقت برگزیده شده و در عین زمان از اعضای این جرگه خواست که با در نظرداشت شرایط برای آنان رأی اعتماد بدهند.

این افراد به اساس شایسته‌گی و لیاقت برگزیده شده‌اند.

طارق شاه بهرامی به عنوان نامزد وزارت دفاع، فیض الله ذکی نامزد وزارت کار و امور اجتماعی، نرگس نهان نامزد وزارت معادن و پطرولیم، محمد شفیق گل آغا شیرزی نامزد وزارت سرحدات، اقوام و قبایل، حمید طهماسی نامزد وزارت ترانسپورت و نجیب الله خواجه عمری به‌حیث نامزد وزارت تحصیلات عالی معرفی شدند.

همچنان، ویس برمک نامزد وزارت داخله، شهزادگل آریوبی نامزد وزارت مخابرات، مجیب الرحمان کریمی نامزد وزارت احیا و انکشاف دهات و یما یاری نامزد وزارت فواید عامه برای به‌دست آوردن رأی اعتماد به وکلای مردم در ولسی جرگه معرفی گردیدند.

سرور دانش حین معرفی نامزد وزرا به ولسی جرگه اطمینان داد که به‌زودی نامزد وزرای خارجه، معارف، اطلاعات و فرهنگ و اعضای شورای عالی ستره محکمه نیز برای گرفتن رأی اعتماد معرفی خواهند شد.

در این حال کارشناسان افغان می‌گویند اعضای ولسی جرگه پس از استماع برنامه‌های کاری نامزد وزرا باید معیارها را در نظر گرفته و برای آنان رأی بدهند.

عبدالکبیر رنجبر یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی در مورد گفت:

کبیر رنجبر
کبیر رنجبر

"یک سلسله معیارهای است که باید جدی در نظر گرفته شود مثلاً اگر یک کسی کاندید شده‌است در همان رشته تحصیل دارد و در عین زمان سابقه خراب هم ندارد حداقل تجربه کاری دارد یعنی معیارهای تجربه کاری، سابقه و تخصص باید حتمی در نظرگرفته شوند."

اما در عین حال وی این‌را نیز تأکید می‌کند که با توجه به شرایط در کشور باید در قسمت رأی دادن به کاندید وزرا از فشار بیشتر کار گرفته نشود تا به گفته ویروند سرپرستی پایان یافته و از مشکلات موجود در ادارات حکومتی جلوگیری شود.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG