لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

منبع: در برگزاری نشست کندهار، جنرال عبدالرازق در پشت پرده نقش بازی می‌کند


یک منبع معتبر حکومت افغانستان می‌گوید، در برگزاری نشست کندهار، قوماندان امنیه این ولایت پشت پرده نقش بازی می‌کند.

یک منبع معتبر حکومتی که به‌دلیل حساس بودن موضوع نمی‌خواهد در گزارش از وی نام گرفته شود به رادیو آزادی گفت، قوماندان امنیه کندهار از برخی ولسوالی‌ها پنج صد تن را به نشست مخالفان سیاسی حکومت درین ولایت، دعوت کرده‌است.

منبع می‌گوید، جنرال عبدالرازق در برگزاری نشست کندهار، پشت پرده نقش بازی می‌کند.

تماس ما با جنرال عبدالرازق برقرار نشد اما یاور وی که به تماس رادیو آزادی جواب داد گفت، قوماندان امنیه کندهار در برگزاری این نشست نقش ندارد.

یاور جنرال عبدالرازق می‌گوید، قوماندان امنیه کندهار در برگزاری این نشست نقش ندارد.

در همین حال بشیر احمد ته ینج عضو ولسی جرگه و سخنگوی حزب جنبش اسلامی افغانستان و یکی از اشتراک کننده‌گان نشست کندهار روز شنبه «۱۱ قوس ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، بخش بزرگ از اشتراک کننده‌گان این نشست که از ولایات دیگر به کندهار رفته اند، در قرار گاه مربوط به قوماندان امنیه بود و باش دارند.

اما این که جنرال عبدالرازق در برگزاری این نشست، چه نقشی را بازی می کند، آقای ته ینج بیشتر معلومات می‌دهد.

بشیر احمد ته ینج
بشیر احمد ته ینج

او افزود:

"قوماندان امنیه مسئول امنیت و ترتیب و تنظیم است و در امور ما مداخله ندارد و سخنرانی هم نمی‌کند، میزبان نشست بزرگان کندهار است و دقیقاً جناب قوماندان صاحب هم یکی از بزرگان کندهار هستند و نقش خود را دارند، در آجندا و پلان ما مداخله نداشتند، در موضوعات ملی که به تفاهم و بسیج ملی منجر شود آن ها (قوماندان کندهار) همکاری کردند."

همایون همایون معاون اول ولسی جرگه و عضو نشست کندهار در صحبت با رادیو آزادی، صحبت‌ها در مورد آنچه قانون شکنی و ایجاد تفرقه قومی از سوی حکومت می خواند را از آجندای نشست کندهار عنوان کرد.

روز پنج شنبه ارگ ریاست جمهوری گفت، حکومت از هر نشستی که در روشنایی قانون اساسی، با در نظر داشت منافع ملی برای حل مشکلات برگزار می‎شود از آن حمایت می‎کند.

اما بر اساس یک حکم رئیس جمهور منسوبان نظامی حق اشتراک در همایش‌های سیاسی را ندارند.

ریاست جمهوری افغانستان پیش از این گفته‌است، بر اساس حکم رئیس جمهور، هیچ سارنوال، قاضی و صاحب منصب قوای مسلح حق داشتن عضویت احزاب سیاسی و اشتراک در تظاهرات، اعتصابات و تجمعات را ندارد.

در واکنش به اظهار نظرها در باره این که قوماندان امنیه کندهار پشت پرده در برگزاری نشست کندهار نقش بازی می‌کند، نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان این گونه جواب می‌دهد:

نشست کندهار
نشست کندهار

"در آن‌جا "قندهار" یک تعداد سیاسیون ما جمع می شوند و خودش (قوماندان امنیه کندهار) وظیفه دارد که امنیت آن ها را تأمین کند و اگر حضور فزیکی اش هم در آنجا باشد مشکلی نیست، اما در مسایل که خلاف منافع ملی باشد و در تصمیم گیری اگر خودشان (قوماندان امنیه) شامل باشد، مطابق مصوبه اخیر ریاست جمهوری همرای شان برخورد جدی می‌کنیم."

معاون سخنگوی وزارت داخله در باره نشست کندهار می‌گوید، آنان وضعیت را زیر کنترول دارند و هر گاهی منسوبان نظامی برخلاف قانون در اجتماعات سیاسی از جمله نشست کندهار اشتراک کنند، با برخورد قانونی روبه‌رو خواهند شد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG