لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۲

ارگ: از هر نشستی که برای حل مشکلات برگزار می‎شود حمایت می‎کنیم


حکومت افغانستان با اشاره به نشست کندهار می‎گوید، از هر نشستی که در روشنایی قانون اساسی، با در نظر داشت منافع ملی برای حل مشکلات برگزار می‎شود حمایت می‎کند.

حکومت افغانستان می‎گوید، هر نشستی که در تضاد با قانون اساسی نبوده، به نفع حکومت و مردم باشد و در آن راه حل برای مشکلات کنونی جستجو گردد حکومت با آن مخالف نیست.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری روز پنجشنبه «۹قوس۱۳۹۶» در یک نشست خبری گفت، به اساس قانون اساسی هر فرد حق آزادی بیان و راه اندازی نشست را دارد.

مرتضوی گفت، در مقایسه با کشورهای منطقه نشست‎های سیاسی بر خلاف حکومت در افغانستان بیشتر راه اندازی شده و این یک اصل دموکراسی است که حکومت این کشور به آن متعهد می‎باشد.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

او افزود:

"در رابطه به نشست کندهار که مطرح شد هر نشستی که در راستای منافع ملی افغانستان باشد در چهارچوب قانون اساسی افغانستان باشد و کمک کند به بیرون رفت از چالش‎ها و مشکلات، می‎تواند برای افغانستان مفید و سازنده باشد."

قرار است، بخاطر بیرون رفت از مشکلات امنیتی، سیاسی و اقتصادی شماری از مقامات حکومت پیشین، چهره‎های سیاسی مخالف حکومت، برخی اعضای شورای ملی و شماری از مقامات دولتی نشست سه روزه را در کندهار برگزار کنند.

قرار بود این نشست روز پنجشنبه برگزار شود اما به گفته خبرنگار رادیو آزادی از کندهار تا هنوز این نشست راه اندازی نشده‎است.

هرچند اجندای این نشست تا هنوز معلوم نیست اما محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه می‎گوید که امید وار اند، این نشست به هدف حمایت از نظام باشد نه به گفته وی بخاطر خواست برگزاری لویه جرگه.

محمد آصف صدیقی
محمد آصف صدیقی

به گفته وی، برگزاری لویه جرگه درحال حاضر عمل خلاف قانون اساسی است.

او افزود:

"اگر نشست کندهار بخاطر لویه جرگه یا بدست آوردن کرسی و یا هم بخاطر منافع شخصی باشد ما آنرا به شدت رد می‎کنیم نه تنها ما بلکه تمام مردم آن را رد می‎کنند مردم حالا این را می‎دانند که در این نشست چه مقدار پول مصرف می‎شود و این پول از طرف کی‎ها پرداخته می‎شود، این بدان معناست که شماری از حلقات خارجی می‎خواهند با برگزاری چنین نشست‎ها حکومت را سقوط دهند و ذهنیت مردم را مغشوش سازند."

این در حالیست که روز گذشته شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان برگزاری نشست احزاب سیاسی و چهره‎های سیاسی در کندهار را خلاف قانون اساسی و تلاش بخاطر تضعیف کردن حکومت و ایجاد اختلافات میان اقوام در این کشور دانستند.

اما همایون همایون معاون اول ولسی جرگه از برگزار کننده‎های نشست کندهار گفته‎است که نشست کندهار بخاطر حل مشکلات کنونی در کشور برگزار می‎شود نه بخاطر افزودن اختلافات.

گزاش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG