لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۵

شکایات هراتیان به‌خاطر نبود برق درین ولایت


سه روز می‌شود که برق وارداتی ترکمنستان به ولایت هرات قطع می‌باشد.

در سه روز اخیر نیمی از باشنده‌‌گان ولایت هرات از نبود برق رنج می‌برند.

این افراد می‌گویند که نبود برق وارداتی ترکمنستان در سرمای سرد زمستان زنده‌گی عادی‌شان را با چالش‌های متعددی روبه‌رو ساخته‌است.

جاوید و مسعود دو تن از باشنده‌های هرات می‌گویند:

"بچه‌های خورد سرما خورده و مریض شده‌اند، ما به برق عادت کردیم و بدون برق زنده‌گی نمی‌شود."

"یک پایه خراب شده، یک پایه این قدر کار ندارد که ما ۴۸ ساعت یا سه تا چهار روز منتظر بمانیم تا درست شود."

مسئولین ریاست هرات برشنا می‌گویند تخریب یکی از پایه‌های برق وارداتی ترکمنستان در مسیر ولسوالی کشک رباط سنگی این ولایت باعث این مشکلات شده‌است.

وحید احمد کامرانی رئیس اداره هرات برشنا تأکید می‌کند که کارمندان این اداره به‌خاطر ترمیم پایه‌های برق به محل فرستاده شده‌اند.

آقای کامرانی تأکید می‌کند که تلاش‌ها به‌خاطر برطرف ساختن این مشکلات از سوی کارمندان اداره هرات برشنا به شدت ادامه دارد.

او افزود:

"متأسفانه هوا سرد و طاقت فرسا است و قابل کار کردن در محل نیست، اما باز هم کارمندان هرات برشنا از دو روز می‌شود که روی آن کار می‌کنند، کار جریان دارد و ما امیدوار هستیم که تا شام روز سه شنبه کار تمام شود و برق شهروندان وصل شود."

قطع وصل شدن برق وارداتی ترکمنستان در فصل زمستان به یکی از مشکلات بزرگ برای مردم هرات مبدل شده‌است.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات امروز سه شنبه «۱۴ قوس ۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی می‌پذیرد که پایه‌های برق وارداتی ترکمنستان به‌شکل معیاری نصب نشده و این موضوع همواره مشکلات را از این بابت به مردم هرات ایجاد کرده‌است.

پایه‌های برق وارداتی ترکمنستان به‌شکل معیاری نصب نشده و این موضوع همواره مشکلات را از این بابت به مردم هرات ایجاد کرده‌است.

او افزود:

"اصل مشکل این است که لین‌های برق از ارتفاعات دشوار گذر عبور داده شده، وقتی مشکلات به وجود می‌آید تیم‌ها به دشواری می‌توانند خود را به محل برسانند به دلیل سردی هوا، رطوبت و ریزش برف."

نصب پایه‌های برق ترکمنستان در مناطق صعب‌العبور ازعمده‌ترین مشکلات قطع برق ترکمنستان در ولایت هرات عنوان می‌شود.

پایه‌های برق ترکمنستان در سال ۱۳۸۳ در زمان حاکمیت اسماعیل خان در ولایت هرات صورت گرفته بود.

از آن‌زمان تا کنون باشنده‌گان ولایت هرات در غرب افغانستان با قطع وصل شدن برق وارداتی ترکمنستان در فصل زمستان مواجه هستند.

با این وجود مسئولین اداره هرات برشنا می‌گویند تلاش‌های را به‌خاطرانتقال پایه‌های برق از مناطق صعب‌العبور به مسیر شاهراه هرات-تورغندی در حال کار دارند.

آنان می‌گویند تکمیل کار این پروژه حدود هفت میلیون دالر هزینه می‌خواهد که تا کنون ۸۰ درصد کار آن پیش رفته و تا اواخر سال جاری خورشیدی به اتمام خواهد رسید.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG