لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۹

دلایل اصلی افزایش کشت کوکنار در افغانستان کدام‌ها اند؟


وزارت مبارزه علیه مواد مخدر دوام ترانزیت مواد کیمیاوی از طریق کشورهای همسایه به افغانستان و قاچاق مواد مخدر از طریق همین کشورها را دلیل اصلی افزایش کشت کوکنار در افغانستان می‎داند.

این وزارت می‎گوید، ادامه ترانزیت مواد کیمیاوی (فری کرسرها) از طریق کشورهای همسایه به افغانستان و قاچاق مواد مخدر تولیده شده در این کشور از طریق کشورهای همسایه، زمینه دوام کشت کوکنار و تولید مواد مخدر را را در افغانستان فراهم کرده‎است.

جاوید احمد قایم معین پالیسی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر به روز پنج شنبه به رادیو آزادی گفت، بیشترین مواد مخدر تولیده شده در افغانستان از راه زمین و آب از طریق ایران به اروپا قاچاق می‎گردند.

مواد مخدر
مواد مخدر

قایم گفت، ترانزیت مواد کیمیاوی به هدف تولید هیروئین به پیمانه وسیع از طریق کشورهای همسایه به افغانستان ادامه دارد.

او می‎گوید، ایران بزرگترین راه قاچاق مواد مخدر افغانستان به اروپا است:

"مشگل بزرگ ما ترانزیت است و ترانزیت از هر دو طرف صورت می‎گیرد. از آنطرف مواد کیمیاوی به افغانستان قاچاق می‎گردد و از این طرف هیرون تولید شده در افغانستان از طریق کشوهای همسایه قاچاق می‎گردد. اکثریت این مواد از طریق زمین و آب های ایران، در قدم دوم پاکستان قرار دارد، در سوم تاجکستان و ازبکستان و در این اواخر مقداری هم از طریق ترکمنستان قاچاق می‎گردد."

این در حالی است که در گزارش سالانه وزارت مبارزه علیه مواد مخدر و اداره مبارزه علیه مواد مخدر و جرایم ملل متحد، وجود راه‎ها و فرصت‎های ترانزیت مواد مخدر از طریق کشورهای همسایه، از جمله مشوق‎های اصلی افزایش کشت کوکنار و تولید هیروئین در افغانستان گفته‎شده‎است.

از سوی دیگر، علی لاری جانی رئیس پارلمان ایران به روز سه شنبه در کنفرانس نماینده‎گان (۴۴) کشور تحت نام "نماینده‎گان پارلمان‎ها و مبارزه علیه مواد مخدر" در روسیه گفت، که بیشتر مواد مخدر تولید شده در افغانستان از طریق کشورهای همسایه به ویژه ایران و تاجکستان به اروپا قاچاق می‎گردد.

حریق مواد مخدر در افغانستان
حریق مواد مخدر در افغانستان

آقای لاری جانی افزود:

"مقصد مواد مخدر افغانستان در مرحله اول اروپا است. ترانزیت مواد مخدر تولید شده در افغانستان بیشتر از طریق ایران، تاجکستان و برخی کشورهای دیگر منطقه صورت می‎گیرد. دولت افغانستان می‎گوید که برای جلوگیری از آن توانایی کافی ندارد، اما تلاش می‎کند. کشورهای که در افغانستان اند، باید مسئولیت شان را در این بخش انجام دهند."

خواست ایران از تلاش‎های مشترک در بخش مبارزه علیه مواد مخدر در حالی است که به گفته جاوید احمد قایم، کشورهای همسایه به شمول ایران تا حال اقدامات و همکاری عملی و چشم گیر را در بخش مبارزه علیه قاچاق مواد مخدر و مواد کیمیاوی انجام نه داده‎اند.

از سوی دیگر، آصف ننگ والی پیشین فراه و تحلیلگر سیاسی نقش ایران و پاکستان را در ترانزیت مواد مخدر برجسته می‎داند، زیرا به گفته آقای ننگ، ولایاتی که بیشترین کوکنار افغانستان در آن کشت می‎شود، نزدیک به خط دیورند و در سرحد با ایران قرار دارند.

آقای ننگ قاچاق مواد مخدر از طریق کشورهای آسیایی مرکزی را نیز رد نمی‎کند، اما می‎گوید که به دلیل رفت و آمد آزاد مخالفان مسلح دولت به ایران و پاکستان، ترانزیت مواد مخدر نیز از این طریق آسانتر است.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG