لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۰

سپیدار: افغانستان در آجندای نشست سه جانبۀ روسیه، چین و هند شامل نیست


ریاست اجرائیه حکومت افغانستان می‌گوید، این‌کشور در آجندای مورد بحث نشست سه جانبه روسیه، چین و هند در دهلی نو شامل نیست.

به‌دنبال نشر گزارش‌ها از سوی برخی رسانه‌ها مبنی بر این‌که تروریزم و قاچاق مواد مخدر در افغانستان یکی از موضوعات مورد بحث در نشست سه جانبه وزرای خارجه چین، روسیه و هند خواهد بود، ریاست اجرائیه حکومت افغانستان می‌گوید، نشست یاد شده در بارۀ افغانستان نیست.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز یکشنبه «۱۹ قوس ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، هرگاه نشست‌های در بارۀ افغانستان برگزار می‌شود باید نماینده حکومت این‌کشور در آن حضور داشته باشد.

جاوید فیصل
جاوید فیصل

او افزود:

"این نشست در بارۀ افغانستان نیست و افغانستان به عنوان یک آجندا در این نشست مطرح نیست اما حکومت افغانستان از هر تلاشی که باعث بهبود امنیت و بهبود روابط دو جانبه و چند جانبه می‌شود حمایت می‌کند، اما هر گاه نشستی که در باره افغانستان برگزار می‌شود حکومت افغانستان باید در آن حضور داشته باشد تا موضوعات که مربوط به افغانستان می‌شود ما افغان‌ها بالایش بحث کنیم."

پانزدهمین نشست سه جانبه وزرای خارجه روسیه، چین و هند روز دوشنبه در دهلی نو برگزار می‌شود.

انتظار می‌رود سوشما سوآراج وزیر خارجه هند همراه با سرگی لاوروف، وانگ یی همتایان روسی و چینی خود در باره مسایل مهم در منطقه گفت‌وگو کند.

آن چه به نقل از سخنگوی وزیر خارجه هند در رسانه‌ها نشر شده این است که، راه‌های مبارزه با تروریزم، قاچاق مواد مخدر، وضعیت افغانستان و همکاری‌های سه جانبه در صدر آجندای این نشست خواهد بود.

در همین حال برخی اعضای ولسی جرگه افغانستان عدم حضور نماینده این‌کشور در این نشست را انتقاد می‌کنند.

محمد داوود کلکانی یکی از اعضای این جرگه روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، افغانستان به‌ عنوان قربانی تروریزم و مواد مخدر باید در این نشست حضور می‌داشت.

داوود کلکانی
داوود کلکانی

او افزود:

"اگر افغانستان اشتراک نمی‌داشته باشد، تصامیم که گرفته می‌شود به نظر من این تصامیم آن قدر جنبه عملی نمی‌داشته باشد به خاطر این که افغانستان خود می‌تواند در قضایای داخلی و مسایل منطقه تصمیم بگیرد و هیچ کشوری از افغانستان نماینده‌گی کرده نمی‌تواند، نشست سه جانبه را یک گام مثبت می‌دانم ولی به ملاحظه این که این‌ها باید افغانستان را در جریان می‌گذاشتند و به این‌کشور سهم قایل می‌شدند."

نشست دهلی نو یک نشست سه جانبه است و حضور افغانستان در آن حتمی نیست.

در همین حال صبغت احمد معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، نشست دهلی نو یک نشست سه جانبه است و حضور افغانستان در آن حتمی نیست.

وی بر عکس محمد داوود کلکانی عضو ولسی جرگه می‌گوید، ضرور نیست که نماینده افغانستان در تمام نشست‌های منطقه‌ای حضور داشته باشد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG