لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۵

مقامات جوزجان: قریه‌های ولسوالی‌های درزاب و قوش‌تپه در تسلط داعش قرار دارند


از عملیات نظامی به هدف جلوگیری از نفوذ و گسترش فعالیت جنگجویان گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی یا داعش در ولسوالی‌های درزاب و قوش‌تپه جوزجان، خبر داده می‌شود.

هرچند، مقام‌های محلی می‌گویند که زمانی دقیق آغاز این عملیات تا کنون واضح نیست.

مقام‌ها در جوزجان می‌گویند، همه قریه‌ها در ولسوالی‌های درزاب و قوش‌تپه در تسلط جنگجویان گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی یا داعش قرار دارند و حکومت در این ولسوالی‌ها تنها چند پوسته محدود و تعمیر ولسوالی و قوماندانی امنیه را در اختیار دارد.

باز محمد داور ولسوال درزاب جوزجان دیشب به رادیو آزادی گفت، اکثر مردم ولسوالی‌های درزاب و قوش‌تپه مجبور شده‌اند که خانه‌های شان را ترک کنند، به شهر شبرغان مرکز این ولایت بروند.

ولسوال درزاب می‌گوید، مردم در این ولسوالی‌ها چشم به راه آغاز عملیات نظامی می‌باشند.

باز محمد داور در ادامه صحبت اش به رادیو آزادی گفت:

"تعمیر قوماندانی، ساختمان ولسوالی و چند پوسته، در اختیار دولت است. متباقی تمام قرا و قصابات ولسوالی‌های درزاب و قوش‌تپه در اختیار داعشیان قرار دارند."

جنگجویان گروه داعش در سه قریه مرکزیت داشته و از آن‌جا دیگر محلات را مورد حمله قرار می‌دهند.

به‌گفته ولسوال درزاب، جنگجویان گروه داعش در سه قریه مرکزیت داشته و از آنجا دیگر محلات را مورد حمله قرار می‌دهند.

او افزود:

"قرارگاه‌ها و مرکزیت‌شان در همان سه قریه است که به نام‌های سردره، گلخانی و مغول یاد می‌شوند و تحرکات‌شان از همین‌جا آغاز می‌شوند. جنگجویان آن‌ها در مکاتب، خانه‌های مردم و خانه‌های کسانی‌که منطقه را ترک کردند، زنده‌گی می‌کنند. ۹۰ درصد مردم خانه و جای‌شان را ترک کرده‌اند."

در این میان، وزارت امور داخله افغانستان پس از نشر این گزارش‌ها می‌گوید، عملیات تصفیه‌ای امروز سه شنبه «۲۱ قوس ۱۳۹۶» در ولسوالی درزاب آغاز می‌شود.

از سوی دیگر قوماندان امنیه جوزجان می‌گوید که عملیات برای سرکوب جنگجویان داعش در ولسوالی‌های درزاب و قوش‌تپه برنامه‌ریزی شده‌است.

فقیر محمد جوزجانی قوماندان امنیه جوزجان که شام دیروز در مورد جنگجویان خارجی داعش در این دو ولسوالی با رادیو آزادی صحبت می‌کرد افزود:

"در جمع آن‌ها اتباع خارجی از جمله فرانسوی‌ها، حتی آلمانی‌ها، چچنیایی‌ها، ازبکستانی‌ها و گروپ طاهر یولداش شامل اند که در منطقه سردرۀ درزاب و منطقه چقمه چقور قوش‌تپه جابه‌جا هستند و تنها ازبکستانی‌ها با خانوادۀشان زنده‌گی می‌کنند. آن‌ها مواد خوراکه خود را از بازار منطقه می‌خرند و پول و تجهیزات از پاکستان برای آنان می‌آید."

ولسوال درزاب در همین هفته به رسانه‌ها گفت، اخیراً در این ولسوالی جنگجویان خارجی گروه داعش که شامل ۱۲ الجزایری و ۴ فرانسوی به‌شمول دو زن اند، نیز دیده شده‌اند.

گفته می‌شود که آن‌ها جنگجویان داعش را آموزش نظامی می‌دهند.

عدۀ از ناظران به خبرگزاری فرانس پرس گفته‌اند، جنگجویان گروه داعش غالباً از راه تاجکستان وارد افغانستان می‌شوند.

اما ولسوال درزاب می‌گوید، آن‌ها در مورد راه ورودی این جنگجویان چیزی نمی‌دانند.

در این حال، علی شیر انتظار یک فعال مدنی جوزجان به رادیو آزادی گفت، جنگجویان داعش همه مکاتب را در درزاب و قوش‌تپه بسته، مردم را مجبور به ترک خانه‌های شان نموده و کشت و حاصلات را از بین برده‌اند.

او افزود:

"۳۱۹ معلم از ۳۷ مکتب در ولسوالی درزاب، در حدود ۲۲۵ معلم از ۲۵ مکتب در ولسوالی قوش‌تپه بی‌سرنوشت اند. ساختمان این مکاتب تحت استفادۀ جنگجویان گروه داعش بوده و امیدوار استم که دولت مرکزی در این زمینه توجه کند."

قبل از این، رحمت‌الله حشر ولسوال سابق درزاب در مصاحبه با رادیو آزادی ادعا کرده بود که گروه تحریک اسلامی ازبکستان تحت رهبری ملک یولداش پسر طاهر یولداش، برای آماده کردن حملات انتحاری سرگرم جلب و جذب جوانان در این دو ولسوالی می‌باشد.

XS
SM
MD
LG