لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۵

شورای ولایتی ارزگان: به دلیل ضعف مدیریت به مخالفان مسلح دولت سلاح توزیع می‌شود


رئیس شورای ولایتی ارزگان می‌گوید، در حال حاضر هم برخی افراد در صفوف پولیس به مخالفان مسلح دولت اسلحه به فروش می‌رسانند.

رئیس شورای ولایتی ارزگان می‌گوید، به دلیل ضعف مدیریت در بخش امنیت در این ولایت هنوز هم به مخالفان مسلح دولت سلاح و مهمات به فروش می‌رسد.

به دلیل ضعف مدیریت در بخش امنیت در این ولایت هنوز هم به مخالفان مسلح دولت سلاح و مهمات به فروش می‌رسد.

امیر محمد بارکزی روز سه شنبه «۲۱ قوس ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، حکومت باید جلو این عمل را بگیرد.

امیر محمد بارکزی
امیر محمد بارکزی

او افزود:

"در حال حاضر هم فروش سلاح و مهمات به مخالفان مسلح دولت ادامه دارد، این که می‌گویند پوسته به فروش می‌رسد این کار صورت نگرفته‌است."

آقای بارکزی می‌گوید، فروش اسلحه به مخالفان مسلح دولت بالای وضعیت امنیتی ارزگان تاثیرات منفی وارد کرده‌است و مخالفان مسلح دولت تمام راه‌های منتهی به ولسوالی‌ها را بسته اند و خود را تا نزدیک شهر ترینکوت رسانده‌اند.

اما وی در باره به فروش رسانیدن پوسته‌های امنیتی به مخالفان مسلح دولت نسبت نبود اسناد و شواهد، چیزی نمی‌گوید.

تلاش کردیم در این باره نظر مسئولان محلی ارزگان را داشته باشیم اما با تلاش‌های زیاد موفق به این کار نشدیم.

بر اساس گزارش‌ها، اخیراً رحمت شاه قیمتی قوماندان لوای چهارم اردوی ملی ارزگان گفته‌است، برخی اشخاص نا اهل در صفوف نیرو های پولیس نفوذ کرده‌اند و برخی پوسته‌های نیرو های افغان را به مخالفان مسلح دولت به فروش می‌رسانند.

عبدالواحد پتان معاون والی ارزگان در صحبت با برخی رسانه‌ها گفته‌است، برخی قوماندانان که در رأس کندک‌های عملیاتی قرار دارند افراد با نفوذ قومی اند که به گفته وی برکنار کردن آنان کار ساده نیست.

عبد الواحد پتان
عبد الواحد پتان

او گفته است که در برخی موارد زمانی که در برابر این قوماندانان عکس العمل صورت گرفته آنان سلاح دولت را بر ضد دولت استعمال کرده‌اند.

وزارت داخله افغانستان ادعاهای مطرح شده را رد کرده می‌گوید، هر کسی که در این باره اسناد دارند می‌توانند آن را با وزارت داخله شریک کنند.

نصرت رحیمی معاون سخنگوی این وزارت روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، دولت این موضوع را جدی خواهد گرفت.

او افزود:

"خواست ما از مسئولین شورای ولایتی این است اگر اسنادی در اختیار آنان قرار دارد که این ادعاها را ثابت کند آن را با مسئولین کشفی و استخباراتی وزارت داخله شریک کنند تا ما بتوانیم در این باره اقدامات جدی کنیم و این موضوع برای ما جدی است."

در همین حال وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، بررسی‌ها در این باره آغاز شده‌اند و اگر ادعاهای صورت گرفته ثابت شوند با متخلفین برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز سه شنبه در این باره به رادیو آزادی گفت:

دولت وزیری
دولت وزیری

"بخش‌های کشف، استخبارات، تفتیش، حقوقی و قضایی ما در این باره به گونه دوامدار کار می‌کنند و اگر چنین چیزی پیدا کنند متخلفین را به پنجه قانون خواهند سپرد."

این اولین بار نیست که در باره فروش اسلحه به مخالفان مسلح دولت در ولایت ارزگان ادعا صورت می‌گیرد اما در باره فروش برخی پوسته‌های امنیتی در این ولایت، اولین باری است که گزارش‌های به نشر می‌رسند.

برخی اعضای شورای ولایتی ارزگان می‌گویند، اگر به وقت معین جلو این عمل نادرست و ضد کشور گرفته نشود در آینده جلوگیری از آن مشکل خواهد بود.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG