لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۶

آماده‌گی دهاقین برای کشت کوکنار در ارزگان


بار دیگر در مرکز و برخی ولسوالی‌های ولایت ارزگان به پیمانۀ زیاد کوکنار کشته شده، اما حکومت در برابر آن اقدام نکرده‌است.

دهاقین می‌گویند، حکومت کشت بدیل را در اختیار آنان قرار نه داده، از همین رو آنان مجبور اند که کوکنار کشت کنند.

هر چند دولت افغانستان با جامعه جهانی تعهد کرده که در بدل کمک‌ها کشت کوکنار را در افغانستان کاهش دهد، اما در سال روان نیز ولایات جنوبی کشور شاهد افزایش کشت کوکنار بوده و همین اکنون نیز کشت کوکنار در ارزگان ادامه دارد.

بسم الله در فاصله دو صد متری مقام ولایت ارزگان در شهر ترینکوت سرگرم آماده ساختن زمین زراعتی خود برای کشت کوکنار است، زیرا سال گذشته نیز در ده متری مقام ولایت ارزگان کوکنار کشت شده بود و بسم الله نیز از دریافت حاصلات کشتش در سال روان مطئمین به نظر می‌رسد.

سال گذشته نیز در ده متری مقام ولایت ارزگان کوکنار کشت شده بود

او افزود:

"کشت گندم بر این زمین حاصل نمی‌دهد و ما مجبور استیم که تریاک کشت کنیم. پنج – شش جرمین زمین است و اگر توان داشتیم یک اندازه آن را گندم کشت می‌کنیم. من به‌خاطری تریاک کشت می‌کنم که چهار لک روپیه قرضدار استم. اگر تریاک کشت نکنم پول قرض را از کدام درک پیدا کنم. به خدا قسم اگر دولت یک روپیه به من بدهد که آن را به قرضدارانم بدهم. من می‌گویم، شاید امسال کشتم حاصل بدهد. اگر حاصل داد قرض‌های‌ام را خواهم داد و زنده‌گی خوبی خواهم داشت."

بسم الله از حکومت نیز انتقاد می‌کند، زیرا به گفته وی تا حال کشت به‌دیل و تخم اصلاح شده در اختیار وی قرار داده نشده‌است و اگر وی گندم کشت کند مجبور است تا آب را با پول خریداری کند که به این گونه یک سر گندم برایش هشت صد کلدار تمام خواهد شد.

او افزود:

"ما از دولت چیزی نمی‌خواهیم، اگر حکومت با ما کمک می‌کرد در این پانزده سال کمک می‌کرد. اصلاً ما کوکنار کشت نمی‌کردیم. ما مجبور استیم، اگر مجبور نباشیم کوکنار کشت نمی‌کنیم.ما می‌دانیم که اسلام کشت کوکنار را منع کرده و به دیگر کشورها نیز ضرر دارد."

بسم الله تنها مثالی از ارزگان است، اما ده‌ها دهقان دیگر در مرکز و ولسوالی‌های ارزگان سرگرم کشت کوکنار اند.

این که دولت در جلوگیری از کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر تا حال چه کرده، در این رابطه از عبدالواحد پتان معاون والی ارزگان پرسیدیم:

"این که دهاقین تصمیم گرفته‌اند کوکنار کشت کنند، ما قبلاً کمپاین تبلیغاتی را آغاز کرده‌ایم. دیگر این که در مناطق حایل میان نیرو های دولتی و مخالفان مسلح دولت اگر دهقانی کوکنار کشت کند، زمانی‌که خط دفاعی ما به پیش می‌رود، مزارع کوکنار بدون هیچ‌گونه بدیلی تخریب می‌گردد، چون این یک امر مطلق است."

این در حال است که سال گذشته نیز اداره محلی ارزگان تعهد کرده بود که کشت زارهای کوکنار را تخریب خواهد کرد، اما دهاقین حاصلات کوکنار کشته شده در فاصله ده متری مقام ولایت را نیز جمع‌ آوری کرده و به فروش رساندند.

قابل یاد آوردی است که گزارش سال روان وزارت مبارزه علیه مواد نشان می‌دهد که کشت کوکنار در سال روان در افغانستان (۶۳) فیصد و تولید تریاک نیز (۸۷) درصد افزایش یافته‌است.

گزارش: شریف الله شرافت

XS
SM
MD
LG