لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

اتاق تجارت: در پنج ماه گذشته ۱۵۵۵ تن اقلام صادراتی به هند صادر شده‌است


اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، در پنجاه پرواز تا حال به‌شمول میوه خشک یک هزار و پنجصد تن اقلام تجارتی از این کشور به هند صادر شده‌اند.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، در حدود پنج ماه گذشته از طریق دهلیز هوایی افغانستان و هند، تجارت این کشور بهتر درخشیده و در حال انکشاف است.

عتیق الله نصرت رئیس هیئت عامل این اتاق روز سه شنبه «۲۱ قوس ۱۳۹۶» به خبرنگاران در کابل گفت، تا حال در پنجاه پرواز به شمول میوه‌های تازه و خشک بیش از یک هزار و پنجصد تن اقلام تجارتی به هند صادر شده‌است.

عتیق الله نصرت
عتیق الله نصرت

او افزود:

"از طریق پنجاه پرواز ما به مقدار ۱۵۵۵ تن اقلام صادراتی خود را که حدود ۱۱۰۰ تن آن را میوه تازه و خشک تشکیل می دهد به هند صادر کردیم، یعنی در ظرف چهار ماه و کمتر از پنج ماه این یک حجم قابل ملاحظه است، ارزش مجموعی اقلام صادراتی ما حدوداً به بیست میلیون دالر می‌رسند."

دهلیز هوایی میان افغانستان و هند در ۲۹ ماه جوزای سال روان گشایش یافت که به گفته مقام‌های افغان تا حال به شمول میوه‌های خشک و تازه، گیاهان طبی و برخی دیگر از اقلام از افغانستان به هند صادر شده اند.

مسئولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند، در ابتدأ پیش بینی‌ها این بود که ممکن این دهلیز هوایی نتیجه خوبی ندهد اما به گفته آنان در نتیجه حمایت قوی حکومت های دو کشور روند تجارت میان دو کشور خوب درخشیده و در این روند در حال انکشاف است.

حکومت افغانستان تلاش می‌کند تا دهلیزهای هوایی با شماری از کشورهای دیگر به‌شمول عربستان، قزاقستان و ترکمنستان ایجاد شوند.

از سوی دیگر اداره خدمات هوا نوردی ملکی می‌گوید، حکومت افغانستان تلاش می‌کند تا دهلیزهای هوایی با شماری از کشورهای دیگر به‌شمول عربستان، قزاقستان و ترکمنستان ایجاد شوند.

قاسم رحیمی سخنگوی این اداره در نشست خبری روز سه شنبه در کابل گفت، طرح پروازها با کشور های یاد شده آماده شده و در آینده نزدیک به امضأ خواهند رسید.

او افزود:

"با امضای این موافقتنامه‌‌ها در کنار این که یک مقدار سهولت‌های به شهروندان افغانستان برای نقل و انتقالات مسافران ایجاد می‌شود، در زمینه انتقال کارگو و مواد تجارتی افغانستان یک فرصت فوق العاده خوب و مناسب برای تجار این کشور است."

اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید، پس از گشایش دهلیز هوایی با هند، صادرات افغانستان نسبت به سال گذشته افزایش یافته و تجارت میان دو کشور نیز یازده فیصد افزایش را نشان می دهد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG