لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۶

وعدۀ همکاری ترکیه در بخش بهتر شدن روابط کابل و اسلام‌آباد


ریاست جمهوری افغانستان از آماده‌گی ترکیه به‌خاطر بهتر شدن روابط میان کابل و اسلام‌آباد خبر می‌دهد.

به ادامه تلاش‌ها به‌خاطر بهتر شدن روابط میان افغانستان و پاکستان این بار ترکیه وعده سپرده است تا در این زمینه نقش بازی کند.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز چهار شنبه در دیدار‌ش با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفته‌است که از پروسه صلح به رهبری افغان‌ها حمایت می‌کند.

هر دو جانب تأکید ورزیده‌اند که مذاکرات دولت با دولت در زمینه تأمین صلح سازنده است.

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور روز پنجشنبه «۲۳ قوس ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت هر دو جانب تأکید ورزیده‌اند که مذاکرات دولت با دولت در زمینه تأمین صلح سازنده است.

شاه‌حسین مرتضوی
شاه‌حسین مرتضوی

​او افزود:

"هر دو طرف تأکید داشتند که مذاکره دولت با دولت می‌تواند در صلح و ثبات با پاکستان مفید باشد. ما از تمامی کشورهای که در منطقه نفوذ دارند انتظار داریم از پروسه صلح به رهبری افغان‌ها حمایت کنند و فرهنگ گفت‌وگو‌های دولت با دولت را تقویت کنند تا تهداب صلح اساسی را در منطقه گذاشته باشیم."

آقای مرتضوی می‌گوید که رئیس‌ جمهور ترکیه، از استراتژی جدید ایالات متحده امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا استقبال کرده و گفته‌است این استراتژی در جهت تغییر وضعیت در منطقه، مهم است.

رئیس جمهور غنی نیز گفته‌است که حکومت افغانستان در دو بعد مذاکره با پاکستان از طریق دولت با دولت و مذاکره با طالبان از طریق گفت‌وگوهای بین‌‌الافغانی، آماده است.

این سخنان در حاشیۀ نشست یک روزه سازمان همکاری کشورهای اسلامی در استانبول که روز چهار شنبه برگزار شده بود، میان رؤسای جمهور دو کشور مطرح شده‌است.

پیش از این چین نیز گفته‌است که به‌خاطر بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان در آینده نزدیک نشست سه جانبه را برگزار خواهد کرد.

نزدیک به دو سال است که روابط میان کابل و اسلام‌آباد پر تنش است.

کابل ادعا دارد که پاکستان به تروریستان پناه داده و به‌خاطر تأمین صلح در افغانستان همکاری نکرده‌است، ادعای که از سوی مقامات پاکستان همواره رد شده‌است.

رئیس جمهور غنی نیز بار‌ها گفته است که نخست باید با پاکستان صلح شود و بعداً با طالبان.

در همین حال، گل پاچا مجیدی یک عضو کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه افغانستان ضمن استقبال از این اقدام ترکیه می‌گوید که این کشور می‌تواند به‌خاطر تأمین صلح و آغاز گفت‌وگو‌ها با طالبان نقش خوبی را ایفأ کند.

گل پاچا مجیدی
گل پاچا مجیدی

او افزود:

"سعودی و ترکیه تأثیر خوبی بالای پاکستان و روابط خوب با آن کشور دارند. اگر بالای پاکستان فشار بیآورند و آنان را مجبور کنند تا لانه‌های تروریستان را از بین ببرند و صادقانه عمل کند، حرف خوب است."

به‌گفته آقای مجیدی تجربه نشان داده که پاکستان به وعده‌هایش هیچ زمانی عمل نکرده و همواره در برابر افغانستان سیاست دوگانه را در پیش گرفته‌است.

به باور وی فشارهای کشورهای منطقه مانند ترکیه به‌خاطر وادار ساختن پاکستان به همکاری با پروسه صلح افغانستان بسیار مهم است.

گزارش: نورالله شایان

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:15 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG