لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۹

افزایش کشت کوکنار و فابریکه‌های پروسس هروئین در ساحات ناامن بدخشان!


برخی از اعضای شورای ولایتی و باشندگان ولایت بدخشان می‌گویند که در ساحات نا امن بدخشان کشت کوکنار و فابریکه‌های پروسس هروئین در حالِ افزایش اند.

بدخشان از نگاه موقعیت در چهارراه مسیر مهاجرت‎ها و تجارت در قسمت شمال‌شرق افغانستان قرار داشته و افزون بر آن منابع طبیعی و ثروت‏های زیر زمینی این ولایت، توجه قاچاق‌بران مواد مخدر، گروهای تروریستی و مافیایی را بخود جلب کرده‌است.

برخی از اعضای شورای ولایتی بدخشان می‌گویند که مخالفان مسلح حکومت در ساحات تحت حاکمیت شان زمینه را برای فعالیت فابریکه‌های پروسس هروئین و قاچاق‌ مواد مخدر به کشورهای سرحدی مساعد ساخته‌اند.

احمد جاوید مجددی عضو شورای ولایتی بدخشان در این رابطه به رادیو آزادی گفت:

"در ساحاتِ تحت تسلط طالبان کارخانه‌های پروسس هروئین عملاً فعال اند و فعالیت می‌کنند و ده‌ها فابریکه در آنجا فعالیت دارند. مقداری از مواد مخدر تولید شده به بیرون از مرزهای افغانستان می‌رود و چیزی هم در داخل افغانستان قاچاق می‌شود که این را همه می‌دانند و از این طریق آن‌ها (طالبان) تقویت و حمایت مالی می‌شوند."

از سوی هم محمد قايد افندی رئیس مبارزه با مواد مخدر بدخشان به رادیو آزادی گفت که در سال روان، در این ولایت در مناطق تحت حاکمیت نیروهای دولتی کشت کوکنار صورت نه‌گرفته است و نه هم کارخانه پروسس هروئین وجود دارد.

اما آقای افندی کشت کوکنار و فعالیت کارخانه‌های پروسس هروئین در ساحاتِ نا امن این ولایت را رد نمی‌کند:

" ساحات تحت حاکمیت طالبان نا امن است در آنجا انجام هر کاری امکان دارد، طبعاً در آن ساحات فابریکه‌های هروئین فعالیت دارند و قاچاق مواد مخدر هم صورت می‌گیرد و این یک واقعیت است."

از سوی دیگر احمد فیصل بیک‌زاد والی بدخشان نا امنی را دلیل اصلی دوام فعالیت‌های غیر قانونی، به شمول کشت کوکنار و تولید مواد مخدر می‌داند.

آقای بیک‌زاد می‌گوید، آنان تلاش می‌کنند تا با کاهش سطح تهدیدات امنیتی و بیرون کردن مناطق نا امن از تحت تصرف طالبان، مانع کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در این مناطق شوند.

احمد فیصل بیک‌زاد والی بدخشان
احمد فیصل بیک‌زاد والی بدخشان

وی افزود:

"در بدخشان خارجی‌ها از ملت‌های مختلف هستند و سه سال پیش در این‌جا آمدند و در ساحاتِ کوهستانی مستقر شده‌اند و گاهی تعداد شان زیادتر می‌شود و گاهی کم‌تر. این‌ها در همکاری با طالبان محلی حضور دارند و طالبان محلی را آموزش می‌دهند و ما بارها این موضوع را با حکومت مرکزی شریک ساختیم و آن‌ها در جریان هستند."

در ساحات تحت حاکمیت شان زمینه را برای فعالیت فابریکه‌های پروسس هروئین و قاچاق‌ مواد مخدر به کشورهای سرحدی مساعد ساخته‌اند.

از جانبِ دیگر برخی از باشندگان بدخشان زورمندان محلی و قاچاقبران مواد مخدر را به دست داشتن در نا امن ساختن این ولایت متهم می‌کنند.

این در حالی‌ست که چندی پیش جنرال جان نیکلسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان گفته بود که تمامی مراکز پروس و قاچاق مواد مخدر را در افغانستان مورد حملات هوایی قرار می‌دهند، اما این عملیات هنوز تنها بر ولایت هلمند متمرکز است.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG