لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۲

وزارت دفاع افغانستان اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه پاکستان را رد کرد


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، مقامات پاکستانی در جریان سفر هیئت افغانستان به آن‌کشور پیشنهاد کرده‌اند تا نماینده‌های نظامی در مراکز نظامی دو کشور جابجا شوند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز جمعه به رادیو آزادی گفت که تا حال در این مورد توافق نشده‌است.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"آن‌ها پیشنهاد داشتند که نماینده‌های‌ شان در قرارگاه وزارت دفاع و نماینده ما در قرار گاه وزارت دفاع آن‌ها حضور داشته باشند، بالای این موضوع توافق صورت نگرفته تنها بالای این‌که مراکز هماهنگی در خط سابق فعال بود و دوباره فعال شود که بالای این مسئله توافق صورت گرفته‌است."

این در حالیست که محمد فیصل سخنگوی وزارت خارجه پاکستان روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری گفته‌است کشورش با افغانستان به توافق رسیده تا برای نخستین بار به‌خاطر هماهنگی‌های بیشتر امنیتی، نماینده‌های دو کشور در مراکز نظامی هم‌دیگر جابجا شوند.

در حالی‌که کابل و اسلام آباد روابط تیره تر سیاسی را تجربه می‌کنند اما وزارت خارجه پاکستان گفته‌است در بهبود روابط با افغانستان پیشرفت‌های صورت گرفته‌است.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان همچنان طرحی را به نام پلان عملی برای همبستگی افغانستان و پاکستان افشاء کرد و گفت که این پیشنهاد در ۲۵ ماه نومبر امسال با جانب افغانستان شریک ساخته شد.

در سندی که به گفته پاکستان با افغانستان روی آن توافق شده، در مورد آغاز گفت‌وگو‌های جامع و سودمند در امور سیاسی، اقتصادی، نظامی، استخباراتی و مسئله مهاجرین، پیشنهاد‌های همه جانبه مطرح شده‌است.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفته که کشورش منتظر پاسخ رسمی افغانستان است.

به گفته وی، این پیشنهاد در جریان سفر قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی پاکستان به کابل که در ماه اکتوبر امسال صورت گرفت، برای رئیس جمهور اشرف غنی مطرح شده بود.

از سوی هم، یک هیئت پارلمانی پاکستان به افغانستان رسیده تا با مقام‌های افغان روی بهبود روابط دو کشور گفت‌وگو کند.

به گزارش رسانه‌های پاکستانی این هیئت تحت رهبری رنا افضل خان عضو اسامبله ملی پاکستان از حزب مسلم لیگ در کابل روی بهبود روابط با مقام‌های افغان گفت‌وگو خواهد کرد.

این رسانه‌ها، سفر هیئت پارلمانی پاکستان به افغانستان را، مرحله دوم طرحی خوانده‌اند که "آنسوی مرز" نام‌گذاری شده‌است.

حکومت افغانستان در مورد سفر این هیئت تا حال چیزی نگفته‌است.

برخی از اعضای هیئت اداری مشرانو جرگه می‌گویند که از این سفر با خبر نیستند اما جابجا شدن نماینده‌های نظامی در مراکز نظامی دو کشور را به سود افغانستان نمی‌دانند.

فیصل سمیع نایب منشی مشرانو جرگه چنین گفت:

"تا هنوز نه ما نه جامعه جهانی به نشانه دست نیافته‌اند که نشان دهنده تغییر استراتژی پاکستان در قبال افغانستان باشد هر باری‌که مذاکره میان دو طرف صورت گرفته وضعیت وخیم تر شده و ما به این اقدام پاکستان هم به دیده شک می‌نگریم."

آقای سمیع از حکومت افغانستان می‌خواهد تا به پیشنهادات پاکستان پاسخ مثبت ندهد زیرا به گفته وی، پاکستان تلاش دارد تا در صفوف نظامی افغانستان رخنه بیشتر کند.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG