لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۳

یک هیئت پارلمان پاکستان جهت گفت‌وگو با مقام‌های افغان وارد کابل شده‌است


یک هیئت پارلمان پاکستان به افغانستان رسیده تا با مقام‌های افغان روی بهبود روابط دو کشور گفت‌وگو کند.

انتظار می‌رود این هیئت در حاشیه آن پروسه با مقام‌ها در افغانستان گفت‌و‌گو کند که در سال ۲۰۱۵ آغاز شد و بنابر خرابی روابط افغانستان و پاکستان به تعویق افتاد.

در این میان وزارت خارجه پاکستان می‌گوید در بهبود روابط با افغانستان پیشرفت‌های صورت گرفته‌است.

وزارت خارجه پاکستان در حالی از این موضوع خبر داده که به گزارش رسانه‌های آن‌کشور، یک هیئت پارلمانی پاکستان در حال حاضر سرگرم دیدار از افغانستان است.

به گزارش رسانه‌های پاکستانی این هیئت تحت رهبری رنا افضل خان عضو اسامبله ملی پاکستان از حزب مسلم لیگ در کابل روی بهبود روابط با مقام‌های افغان گفت‌وگو خواهد کرد.

این رسانه‌ها، سفر هیئت پارلمانی پاکستان به افغانستان را مرحله دوم طرحی خوانده‌اند که "آنسوی مرز" نام‌گذاری شده‌است.

رئیس پارلمان پاکستان گفت‌وگوها با مقامات افغان را مثبت خواند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:06 0:00

این طرح در سال ۲۰۱۵ میلادی به هدف تماس مردم دو کشور جهت بهبود روابط آغاز شد.

از جانب دیگر محمد فیصل سخنگوی وزارت خارجه پاکستان روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری گفت، کشورش با افغانستان به توافق رسیده تا برای نخستین بار به‌خاطر هماهنگی‌های بیشتر امنیتی، نماینده‌های دو کشور در مراکز نظامی همدیگر جابجا شوند.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان همچنان طرحی را به نام پلان عملی برای همبستگی افغانستان و پاکستان افشاء کرد و گفت که این پیشنهاد در ۲۵ ماه نومبر امسال با جانب افغانستان شریک ساخته شد.

اما در کابل دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، در مورد فرستادن نماینده‌های نظامی در مراکز نظامی دو کشور توافق نشده‌است.

آقای وزیری افزود، این پیشنهاد از سوی مقام‌های پاکستانی مطرح شد اما تا حالا حکومت افغانستان آنرا نپذیرفته‌است.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"در سندی‌که به گفته پاکستان با افغانستان روی آن توافق شده، در مورد آغاز گفت‌وگوهای جامع و سودمند در امور سیاسی، اقتصادی، نظامی، استخباراتی و مسئله مهاجران، پیشنهادهای همه جانبه مطرح شده‌است."

پاکستان با افغانستان به توافق رسیده تا برای نخستین بار به‌خاطر هماهنگی‌های بیشتر امنیتی، نماینده‌های دو کشور در مراکز نظامی همدیگر جابجا شوند.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفته که کشورش منتظر پاسخ رسمی افغانستان است.

به گفته وی، این پیشنهاد در جریان سفر قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی پاکستان به کابل که در ماه اکتوبر امسال صورت گرفت، برای رئیس جمهور اشرف غنی مطرح شده بود.

گزارش: جاوید نعیمی

مرتبط

XS
SM
MD
LG