لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۹

نگرانی برخی از اعضای شورای ولایتی و ولسی جرگه از فعالیت داعش در سرپل و جوزجان


برخی اعضای شورای ولایتی سرپل و جوزجان و نماینده‎های این ولایات در ولسی جرگه از گسترش فعالیت‎های داعش در این ولایات ابراز نگرانی می‎کنند.

نماینده‎گان مردم جوزجان و سرپل در شورا های ولایتی و ولسی جرگه هشدار می‎دهند که اگر برای سرکوب گروه داعش در این ولایات اقدام جدی نشود، مردم با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهند شد.

آنان روز سه شنبه «۲۸ قوس ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفتند که گروه داعش برعلاوه گسترش نا امنی دست به آزار و اذیت مردم نیز می‎زنند.

مولوی عبدالحی حیات یک عضو شورای ولایتی جوزجان روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که از چند ماه به این طرف فعالیت داعش در ولسوالی‎های درزاب و قوش‌تپه این ولایت گسترش یافته و بر مشکلات مردم افزوده‎است.

جوزجان
جوزجان

او افزود:

"در مدت ۲ یا سه ماه گذشته داعشیان در حدود پنج تا شش رمه مواشی مردم را با خود برده و به نام غنیمت در جبهات‌شان تقسیم کرده‎اند. آن‎ها در برابر گشت‌وگذار و رفت و آمد و حتی زنده‎گی روزمره مردم نیز مشکل ایجاد کرده‎اند."

به‌گفته این عضو شورای ولایتی جوزجان هزارها باشنده ولسوالی‎های قوش‌تپه و درزاب به سبب نا امنی‎ها و آزار و اذیت داعش مناطق‌شان را ترک کرده و در مرکز این ولایت به سر می‎برند.

در این حال محمد رضا عفوری سخنگوی والی جوزجان نیز گسترش فعالیت گروه داعش در ولسوالی‎های درزاب و قوش‌تپه را تأیید می‎کند، اما می‎گوید تلاش‎ها برای تصفیه این ولسوالی‎ها از حضور داعش جریان دارد و برای حل مشکلات مردم نیز اقدامات صورت گرفته‎است.

از سوی دیگر محمد حسین فهیمی نماینده مردم سرپل در ولسی جرگه نیز از فعالیت داعش نگران است و می‎گوید فعالیت داعش سبب نا امنی‎های بیشتر در این ولایت شده‎است.

این بار نخست نیست که نماینده‎گان مردم ولایات جوزجان و سرپل از حضور و فعالیت گروه داعش در ولایات‌شان شکایت می‎کنند، بلکه پیش از این نیز نماینده‎گان مردم این ولایات در شورای ملی نگرانی‎های شان را از این ناحیه مطرح کرده‎اند.

گروه داعش برعلاوه برخی ولایات شمال افغانستان در ولایت ننگرهار نیز فعالیت داشته و مشکلات زیادی را برای مردم به بار آورده‎است.

در این حال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان از تلاش‎ها به هدف پاکسازی ولایت جوزجان از وجود جنگجویان داعش سخن می‎زند.

دولت وزیری
دولت وزیری

او افزود:

"فعلاً در جوزجان عملیات قوت‎های هوایی، قطعات کماندو و عملیات شبانه ما جریان دارد، اما برای یک عملیات وسیع آماده‎گی گرفته شده‎است. پلان همین است که این ولایت کاملاً تصفیه شود."

اما آقای وزیری واضح نساخت که این عملیات چه وقت آغاز می‎شود و چه آماده‎گی برای راه اندازی آن روی دست است.

وی حضور داعش را در ولایت جوزجان تأیید می‎کند، اما می‎گوید داعش در ولایت سرپل حضور و فعالیت ندارد.

این در حالیست که نماینده‎گان مردم جوزجان و سرپل تلاش‎های حکومت را در تصفیه برخی مناطق این ولایات از وجود مخالفان مسلح به‌خصوص جنگجویان داعش ضعیف خوانده و می‎گویند اقدامات جدی باید در این زمینه روی دست گرفته شوند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG