لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۰

چین: امریکا به‌جای رقابت، به همکاری‌های دو جانبه اولویت دهد


پس از این‌که ایالات متحده امریکا در اعلان استراتژی جدید امنیت ملی خود چین را کشور رقیب خواند و گفت که در تلاش ایستاده‌گی در برابر قدرت و منافع امریکا است، پیکینگ از ایالات متحده امریکا خواست که به‌جای رقابت به همکاری‌های دو جانبه اولویت بدهد، زیرا این همکاری است که به منفعت دو کشور تمام می‌شود.

سفارت چین در واشنگتن در صفحه انترنت خود نوشته که چین امیدوار است که امریکا نباید به مسایل پیش پا افتاده فکر کند و با رعایت تفاوت‌ها در تلاش موقف مشترک باشد.

سفارت چین با نشر این مطلب گفته‌است که پیکینگ بر اساس احترام متقابل می‌خواهد که با همه کشورها به‌شمول امریکا در یک فضای امن و صلح به سر ببرد.

امریکا دیروز دوشنبه استراتژی جدید امنیت ملی خود را اعلان کرد.

امریکا در این استراتژی بر اصل امنیت امریکا در نخست اولویت داده، چین و روسیه را دو کشور رقیب خوانده که تلاش می‌کنند به امنیت و منافع امریکا صدمه برسانند.

در حالی‌که امریکا، روسیه و چین را کشورهای رقیب می‌خواند، دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا خود تلاش می‌کند که با شی جین پینگ رئیس جمهور چین روابط قوی را تأمین نماید.

هر دو جانب همچنان تلاش می‌کنند که جلو برنامه‌های هسته‌ای و راکتی کوریای شمالی را بگیرند.

رئیس جمهور دونالد ترمپ می‌گوید، با روسیه چین و سایر کشورهای جهان مشارکت بزرگ می‌خواهد، اما همیشه منفعت ملی خود را حفظ می‌نماید.

اما روسیه در مورد اعلان استراتژی امریکا تا اکنون واکنش نشان نداده‌است.

دونالد ترمپ در این استراتژی، از موقف و عملکرد رئیس جمهور سابق امریکا، از چگونگی مبارزه با تروریزم گرفته تا بسیاری موارد دیگر به‌شمول ایران و کوریای شمالی، انتقاد کرده‌است.

رئیس جمهور ترمپ یکبار دیگر سخنان تند خود را در مورد موافقتنامه اتُمی قدرت‌های جهان با ایران تکرار کرد و گفت که یک اصل مهم امنیت ملی، واقعیت نگری و ریالیزم است.

رئیس جمهور امریکا همچنان گفت، پاکستان باید در مبارزه با گروه‌های افراطی مستحکم عمل کند و واشنگتن مبارزه به رهبری امریکا بر علیه جنگجویان گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی یا داعش را ادامه می‌دهد.

XS
SM
MD
LG