لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۲

حزب جمعیت: اگر ارگ در باره نور تجدید نظر نکند، متوسل شدن ما به هر گزینه محتمل است


شورای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان دو روز پس از اعلام منظوری استعفای عطا محمد نور از ارگ ریاست جمهوری خواست تا در باره این تصمیمش تجدید نظر کند.

جمعیت اسلامی افغانستان می‎گوید، اگر ارگ در تصمیم خود در باره عطا محمد نور تجدید نظر نکند، متوسل شدن این حزب به هر گزینه به دور از امکان نخواهد بود.

ذبیح‌الله فطرت معاون سخنگوی این حزب روز چهار شنبه «۲۹ قوس ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، اما این حزب باورمند به حرکت‎های نظامی و مسلحانه نیست.

عطا محمد نور
عطا محمد نور

فطرت گفت، اگر ارگ در این باره تجدید نظر نکند این احتمال وجود دارد که آنان به هر اقدام متوسل شوند.

او افزود:

"در این اعلامیه اقدام ارگ یک‌جانبه و خلاف موافقتنامه حکومت وحدت ملی خوانده شده و از حکومت خواسته شده تا در این باره تجدید نظر صورت گیرد. همان‌گونه که در اعلامیه هم تذکر یافته متوسل شدن به هر گزینه محتمل است."

به‌گفته وی گزینه‎های احتمالی آنان بیشتر حرکت‎های مدنی خواهد بود.

در متن اعلامیۀ جمعیت اسلامی همچنان اقدام ارگ در باره عطا محمد نور انحصار طلبانه خوانده شده و گفته شده که این اقدام با سوء استفاده از حضور جامعه جهانی در افغانستان صورت گرفته‎است.

جمعیت اسلامی روز گذشته هم اعلان ارگ در باره منظوری استعفای عطا محمد نور را یک‌جانبه و غیر قابل قبول خوانده بود.

ریاست جمهوری افغانستان تا حال در باره اظهارات و موقف جمعیت اسلامی واکنشی نشان نداده‎است.

در تازه‌ترین مورد تماس ما با شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور و نجیب آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور برقرار شد، اما آنان از ابراز نظر در این باره خودداری کردند.

منیره یوسف‌زاده سخنگوی اداره مستقل ارگان‎های محل هم با وجود برقراری تماس، نخواست در باره موقف جمعیت اسلامی ابراز نظر کند.

عطا محمد نور والی بلخ نیز پس از منظوری استعفایش از سوی رئیس جمهور گفته‎است که این استعفا چندین ماه پیش در جریان مذاکرات با ارگ ارائه شده بود و در حال حاضر مورد قبول او نیست.

برخی اعضای مشرانو جرگه افغانستان اختلاف‎های به میان آمده بر سر آوردن تغییر در رهبری ولایت بلخ را به منفعت کشور نمی‎دانند.

آصف صدیقی
آصف صدیقی

آصف صدیقی معاون دوم این جرگه روز چهار شنبه به رادیو آزادی گفت:

"در افغانستان حکومت ما شاهی نیست، زمانی که حکومت شاهی نیست پس چطور امکان دارد که ولایات و وزرا دعوای شاهی بودن را کنند. زمانی که ما می‎گوییم که نماینده مردم هستیم، آیا ایجاب این را می‎کند که به‌خاطر کرسی اذهان مردم را مغشوش کنیم و روحیه مردم و نیروهای امنیتی خود را ضعیف کنیم."

آقای صدیقی همچنان می‎گوید، در شرایط فعلی که چندین گروه تروریستی بر ضد نظام و مردم فعالیت می‎کنند ضرورت است تا اختلاف‎های موجود با مشوره و تفاهم حل شوند.

او همچنان می‎گوید، مسئولان حکومتی باید میان اپوزیسیون و مأموریت حکومتی تفکیک قایل شوند.

به‌گفته وی، هر مسئول که در برابر نظام و حکومت اعتراض می‎کند باید از مقام حکومتی استعفا دهد و در نقش اپوزیسیون وارد مبارزات سیاسی شود.

گزارش: نصرت پارسا

مصاحبه با والی جدید بلخ:

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:00 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG