لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۳

​​ترمپ: با کشوری‌که در مورد بیت‌المقدس علیه امریکا رأی بدهد کمک مالی نمی‌کنیم


رئیس جمهور ایالات متحده هشدار داده‎است که کمک‎های مالی با کشورهای را قطع خواهد کرد که به یک قطعنامه سازمان ملل‌متحد علیه امریکا رأی بدهند.

دونالد ترمپ از احتمال قطع کمک‎های مالی با کشورهای هشدار داد که به‌گفته او هم پول امریکا را دریافت می‎کنند و هم علیه این کشور می‎ایستند.

دونالد ترمپ شام دیروز در قصر سفید این هشدار را داد.

لبنان
لبنان

ترمپ می‎گوید، هر کشوری که در نشست امروز مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد علیه تصمیم امریکا مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌حیث پایتخت اسرائیل رأی بدهد، دیگر کمک‎های مالی امریکا را به دست نخواهد آورد.

ترمپ شام دیروز در نشست کابینه در واشنگتن گفت:

"آن‎ها صدها میلیون دالر حتی میلیاردها دالر را به دست می‎آورند و سپس علیه ما رأی می‎دهند. بگذارید علیه ما رأی بدهند، ما زیاد پس‌انداز خواهیم کرد. ما به آن اهمیت نمی‎دهیم."

مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد امروز در مورد اعلام اخیر ترمپ مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل جلسه خاص اضطراری کم‌سابقه را برگزار می‎کند.

این جلسه بنا بر تقاضای کشورهای اسلامی برگزار می‎شود.

ریاض منصور نمایندۀ فسلطین در سازمان ملل‌متحد گفته‎است که ۱۹۳ عضو مجمع عمومی این سازمان در مورد قطعنامۀ غیر الزامی رأی گیری خواهند کرد که از رئیس جمهور ترمپ می‎خواهد تصمیمش را پس بگیرد.

منصور همچنان ابراز امیدواری کرده که اعضای سازمان ملل‌متحد این قطعنامه را با اکثریت قاطع آرا تصویب کنند.

یک قطعنامه مشابه در هژدهم دسمبر از سوی ایالات متحده در شورای امنیت سازمان ملل‌متحد ویتو شد.

نیکی هیلی، سفیر امریکا در سازمان ملل‌متحد در صفحه تویتر خود هشدار داده‎است که کشورش کسانی را که به‌گفته او علیه انتخاب مردم امریکا در مورد بیت‌المقدس رأی می‎دهند، به یاد خواهد داشت.

هیلی افزوده‎است:

"در ۲۱ دسمبر رأی‌گیری صورت خواهد گرفت که انتخاب ما را مورد انتقاد قرار می‎دهد. ایالات متحده نام‎ها را گردآوری خواهد کرد."

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد از تبصره در مورد سخنان ترمپ خودداری کرده، اما گفته‎است که کشورهای عضو سازمان ملل‌متحد حق و مسئولیت دارند تا نظر خود را ابراز کنند.

شماری از دیپلومات‎های سازمان ملل‌متحد که نخواسته‎اند نام‌هایشان افشا شود در مورد موضع‌گیری امریکا واکنش نشان داده‎اند.

دیپلومات یکی از کشورهای اسلامی با اشاره به سخنان هیلی گفته‎است، زمانی که ایالات متحده راه قانونی برای قناعت دادن دیگران ندارد، به چنین اظهارات دست می‎زند.

یک دیپلومات غربی برخورد ترمپ را یک تاکتیک ضعیف تلقی کرده‎است و دیپلومات اروپایی دیگر گفته که خانم هیلی با این برخورد کشورهای دیگر را کنترول کرده نمی‎تواند.

فلسطینیان بیت‌المقدس را پایتخت دولت آینده‌شان می‎دانند.

رئیس جمهور امریکا در شش دسمبر بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، اقدامی که با انتقادهای گسترده همراه شد.

XS
SM
MD
LG