لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۴

حزب فتح خواهان اعتراضات گستردۀ فلسطینی‌ها بر ضد سفر مایک پنس به بیت المقدس شد


در آستانۀ سفر معاون رئیس جمهور امریکا به شهر بیت المقدس، حزب فتح به رهبری رئیس ادارۀ خود گردان فلسطین، خواستار تظاهرات بر ضد سفر وی شده‌است.

حزب فتح تحت رهبری محمود عباس رئیس ادارۀ خود گردان فلسطین، خواهان اعتراضات گستردۀ "خشم" فلسطینی‌ها بر ضد سفر مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا به شهر بیت المقدس شده‌است.

محمود عباس روز شنبه «۲۵ قوس ۱۳۹۶» خواستار این تظاهرات به تاریخ بیستم دسمبر شد که انتظار می‌رود مایک پنس از شهر بیت المقدس دیدار کند.

مایک پنس
مایک پنس

فراخوان به این تظاهرات بعد از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا به تاریخ ششم دسمبر، بیت المقدس را به حیث پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و به وزارت خارجه امریکا دستور داد تا سفارت این کشور را از تل ابیب به شهر بیت المقدس انتقال دهد.

این تصمیم دونالد ترمپ افراد زیاد را در کشورهای عربی، جهان اسلام و متحدان امریکا در اروپا و سایر مناطق جهان خشمگین ساخت و عکس العمل برخی کشورهای جهان به شمول اتحادیه عرب "عرب لیگ" کشورهای اسلامی و اتحادیه اروپا را در قبال داشت، باعث تظاهرات در کشورهای مختلف جهان به شمول نوار غزه و سایر مناطق فلسطین نیز شد.

کشورهای عضو اتحادیه عرب "عرب لیگ" این پلان امریکا را یک "تخطی فاحش" از "قوانین بین المللی" خواندند.

موقف شهر بیت المقدس یکی از حساس ترین مسایل در منازعه بین اسرائیل و فلسطین به شمار می‌آید.

محمود عباس رئیس ادارۀ خودگردان فلسطین گفتهاست، ایالات متحدۀ امریکا دیگر نمی‌تواند به حیث یک میانجی صلح در منازعه بین فلسطین و اسرائیل نقش بازی کند و تصمیم دونالد ترمپ را "غیر مسئولانه" دانسته‌است.

محمود عباس
محمود عباس

حزب فتح در یک اعلامیه دیروز خواست، تا اعتراضات گسترده در جریان سفر مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا به شهر بیت المقدس صورت بگیرد.

مقامات ادارۀ خودگردان فلسطین قبلاً گفته‌اند که ملاقات با مایک پنس معاون رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا را رد خواهند کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز شنبه بحث‌ها را در مورد پیشنویس یک قطعنامه به خاطر رد تصمیم اخیر دونالد ترمپ در مورد به رسمیت شناختن بیت المقدس به حیث پایتخت اسرائیل، آغاز کرد.

نه رأی اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد لازم است تا این قطعنامه تصویب شود.

ولی اگر این قطعنامه تصویب هم شود ایالات متحدۀ امریکا از حق ویتو در این شورا برخوردار است، می تواند آن را ویتو کند.

XS
SM
MD
LG