لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۹

یاماموتو: نشست پروسه کابل یک فرصت تازه را برای صلح فراهم خواهد کرد


نماینده سر منشی سازمان ملل متحد برای افغانستان می‌گوید، نشست پروسه کابل در چند هفته آینده یک فرصت تازه را برای صلح در این کشور فراهم خواهد کرد.

تادامیچی یاماماتو دیروز در نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد نیازمندی تقویت تلاش‌ها صلح در افغانستان تأکید کرد.

او همچنان در این ارتباط از ایجاد اجماع در میان کشورهای منطقه، ستایش کرد.

نماینده منشی عمومی سازمان ملل متحد برای افغانستان می‌گوید، امیدوار است که نشست پروسه کابل در ماه فبروری سال ۲۰۱۸ میلادی برای تامین صلح در این کشور یک فرصت تازۀ را به میان آورد.

تدامیچی یاماموتو تأکید کرد که این چانس را نباید از دست داد. وی افزود، سازمان ملل متحد در این زمینه هرگونه همکاری خواهد کرد.

تدامیچی یاماموتو
تدامیچی یاماموتو

او افزود:

"ما به تمرکز تلاش‌های صلح، نیاز می‌بینیم. ملل متحد از مطرح کردن این موضوع گرفته تا استفادۀ دفاتر آن برای میانجیگیری، به هر کار که از توان ما برآید، حاضر هستیم."

نماینده منشی عمومی سازمان ملل متحد برای افغانستان در ادامه سخنرانی خود در شورای امنیت یکبار دیگر از طالبان خواست که تمایل شان را به گفت‌وگوهای صلح برای حل سیاسی معضله افغانستان مشخص ساخته، مذاکرات را آغاز کنند.

تدامیچی یاماموتو ابراز امیدواری کرد که حکومت افغانستان هم در نشست پروسه کابل دیدگاه استراتژیک خود در ارتباط به صلح با جنگجویان مخالف را، ارائه کرده و خواستار کمک‌های بین المللی در این زمینه خواهد شد.

آقای یاماموتو، از تماس‌ها و مشوره‌های روز افزون منطقه در ارتباط به صلح افغانستان استقبال کرده و افزود، در حال حاضر همه کشورها اهمیت صلح در افغانستان را درک کرده‌اند، اما او خاطرنشان ساخت که در این زمینه هرگونه اجماع منطقه‌ای باید بر یک پالیسی واضح استوار باشد.

زیرا، به گفته وی در نشست پروسه صلح طرح حکومت افغانستان خیلی مهم شمرده می‌شود.

نماینده سازمان ملل متحد برای افغانستان اضافه کرد، حکومت افغانستان و متحدین آن باید روی این موضوع تمرکز کنند که تشدد و خشونت در این کشور کاهش یابد.

XS
SM
MD
LG