لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۷

مایک پنس از باقی ماندن نیرو های امریکایی تا ختم تروریزم در افغانستان اطمینان داد


معاون رئیس جمهور امریکا از باقی ماندن نیرو های امریکایی تا ختم تهدید تروریزم در افغانستان اطمینان داد.

مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا در سفرش به افغانستان گفته‌است که امریکا در مبارزه با تروریزم جدی بوده و نیرو های این کشور تا ختم تهدید تروریزم در افغانستان خواهند ماند.

امریکا در مبارزه با تروریزم جدی بوده و نیرو های این کشور تا ختم تهدید تروریزم در افغانستان خواهند ماند.

​آقای پنس این سخنان را در پایگاه هوایی بگرام در جمع از نظامیان امریکایی بیان کرده‌است.

او افزود:

"تحت رهبری رئیس جمهور ترمپ قوای مسلح امریکا در افغانستان فعال خواهند بود تا تهدیدهای تروریزم به سر زمین و مردم این کشور برای همیش از بین برود."

وی همچنان از اطمینان محمد اشرف غنی در سرکوب رهبران طالبان در سال ۲۰۱۷ میلادی سخن گفت:

"رئیس جمهور غنی به من معلومات داد که در سال ۲۰۱۷ میلادی ما نسبت به سال‌های گذشته در مجموع تعداد بیشتر رهبران طالبان را در جنگ افغانستان از بین برده‌ایم."

در این حال ریاست جمهوری افغانستان ملاقات معاون رئیس جمهور امریکا را با محمد اشرف غنی مهم می‌خواند.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان روز جمعه به رادیو آزادی گفت که هر دو طرف در کنار دیگر مسایل روی برگزاری به موقع انتخابات شورای ملی و ریاست جمهوری نیز تأکید کردند.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

​او افزود:

"هر دو جانب سال ۲۰۱۷ میلادی را سال پردست آورد در عرصه‌های انکشاف سکتور امنیتی و دفاعی افغانستان و مبارزه هدف مند با مواد مخدر را ارزیابی نمودند و به برگزاری به موقع انتخابات شورای ملی و ریاست جمهوری تأکید کردند."

آقای مرتضوی گفت که رئیس جمهور غنی در ملاقات با مایک پنس استراتژی امریکا برای افغانستان و آسیای جنوبی را مهم خوانده و روی تطبیق آن تأکید کرد.

در اعلامیه ارگ ریاست جمهوری آمده‌است که مایک پنس دست آوردهای نیرو های امنیتی و دفاعی افغانستان و همچنان پیشرفت‌های حکومت وحدت ملی را در بخش مبارزه با فساد، پروسه صلح، همکاری منطقوی و حکومت داری خوب مورد ستایش قرارداد.

در ادامه اعلامیه گفته شده‌است که محور اصلی استراتژی امریکا صلح، ثبات و رفاه گفته شده‌است.

مایک پنس روز پنجشنبه در یک سفر از قبل اعلام نا شده وارد افغانستان شده و شام روز گذشته با مقامات حکومت وحدت ملی دیدار کرد.

مایک پنس در پایگاه هوایی نظامی بگرام در سخنان‌اش به پاکستان هشدار داده‌است که هرگاه به حفاظت از پناه‌گاهای مخالفان مسلح ادامه بدهد، به گفته وی این کشور بسیاری چیزش را از دست خواهد داد.

ولسی جرگه سفر مایک پنس را به افغانستان و ملاقات وی را با مقامات حکومت وحدت ملی مهم دانسته و تأکید می‌کند که حکومت افغانستان با استفاده از موقع انتخابات ولسی جرگه و شورای ولسوالی‌ها را به وقت معین آن برگزار کند.

عرفان الله عرفان نائب منشی ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت که حکومت باید راه را برای انتخابات سراسری، شفاف و عادلانه هموار سازد.

عرفان الله عرفان
عرفان الله عرفان

او افزود:

"خواست ما این است که حکومت باید تدابیر را طوری اتخاذ نماید که بتواند انتخابات شفاف، عادلانه و سرتاسری را برگزار نماید، تا کسانی‌که به صورت درست از مردم نماینده‌گی کرده بتواند به شورای ملی راه پیدا کند."

این در حالیست که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها را ۱۶ سرطان سال ۱۳۹۷ اعلام کرده و انتظار می‌رود انتخابات ریاست جمهوری نیز در سال ۱۳۹۸ برگزار گردد.

هیئت اداری ولسی جرگه می‌گوید که شفافیت در انتخابات ولسی جرگه و ریاست جمهوری آینده حکومت را تضمین کرده و باور مردم را نسبت به دیموکراسی بیشتر می‌سازد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG