لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۳

اسماعیل خان: برکناری نور زمینۀ فعالیت داعش را در شمال بیشتر هموار می‎کند


اسماعیل خان یکی از اعضای حزب جمعیت اسلامی افغانستان صدایش را به حمایت از عطا محمد نور والی پیشین بلخ بلند کرد.

وی از رئیس جمهور افغانستان می‎خواهد که از برکناری عطا محمد نور صرف نظر کند.

او می‎گوید که با برکناری آقای نور زمینه برای فعالیت گروه داعش در شمال افغانستان بیشتر هموار می‎شود.

آقای اسماعیل خان که در یک کنفرانس مطبوعاتی امروز «۳ جدی ۱۳۹۶» در منزل مسکونی‎اش در هرات صحبت می‎کرد گفت، در صورتی‎که حکومت افغانستان از برکناری آقای نور صرف نظر نکند، نا امنی‎ها در شمال افغانستان افزایش میابند و فعالیت گروه‎های تروریستی در شمال افغانستان بیشتر می‎شود.

اسماعیل خان
اسماعیل خان

او افزود:

"من به جناب رئیس صاحب جمهور پیشنهاد می‎کنم که حذف جناب عطا محمد نور غیر از این‎که بتواند زمینۀ تقلب گسترده را در انتخابات به وجود بیاورد، حذف استاد عطا غیر از این‎که نا امنی و زمینۀ بیشتر حضور طالبان و داعش را در این منطقه بیشتر بسازد. من فکر می‎کنم که دیگر پیامدی نخواهد داشت."

دوشنبۀ هفته گذشته محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان استعفای عطا محمد نور والی اسبق بلخ را امضا کرد و به‌جای آن انجنیر داوود را به‌حیث والی بلخ معرفی کرد.

اکنون اسماعیل خان هشدار می‎دهد اگر حکومت افغانستان در مورد برکناری آقای نور از ولایت بلخ تجدید نظر نکند، افغانستان با یک فاجعه بزرگ مواجه خواهد شد.

او می‌افزاید:

"من امیدوارم که جناب رئیس جمهور فرمانش را که بسیار مهم است و اما خط قرآن نیست که اگر تطبیق نشود، خدا نا خواسته گناهکار می‎شوند و باید خود را از گناهکاری بکشند و حتی به یک فاجعه هم روبه‌رو شوند. امیدوارم که از تبدیلی استاد عطا محمد نور خودداری کنند، تا خدا ناخواسته ذهنیت گزینه‎های بعدی به فکر ملت نگردد."

از سوی هم شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان از اظهار نظر در این مورد به رادیو آزادی خودداری کرد.

با این وجود عطا محمد نور داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان را مقصر اصلی برکناری خود از سمت ولایت بلخ می‎پندارد.

او تأکید می‎کند که برکناری او بستگی به تصمیم رهبری جزب جمیعت اسلامی افغانستان دارد در غیر آن کرسی ولایت بلخ را ترک نخواهد کرد.

حالا اسماعیل خان پیش‌بینی می‎کند که حذف آقای نور از ولایت بلخ امنیت شمال را مختل می‎سازد.

او بعد از اعلان نام نخستین اعضای کابینه حکومت وحدت ملی افغانستان این پیش‌بینی‎ها را به هرات هم کرده بود.

در آن زمان او هشدار داده بود اگر حکومت وحدت ملی نقش سران جهادی در ساختار حکومت را در نظر نگیرد، نا امنی‎ها در هرات بیشتر خواهد شد و گروه‎های نو ظهور در این ولایت رشد خواهند کرد، اما این پیش‌بینی‎ها تا حال در هرات نتیجه نداده‎است.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG