لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۶

مسیر: پیکینگ روی شرکت افغانستان در پروژه دهلیز اقتصادی چین و پاکستان غور می‎کند


روزنامه‎های چاپ امروز کابل بیشتری مطالب و تبصره‎های خود را به نتایج نشست سه‌جانبه افغانستان، چین و پاکستان اختصاص داده‎اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر در مطلبی نوشته که تقویت همکاری در بخش‎های امنیتی و اقتصادی و به میان آمدن فضای باور بین کابل و اسلام‌آباد از بحث‎های اساسی نشست سه‌جانبه در پیکینگ بود.

روزنامه به نقل از وزیر خارجه چین گفته‎است که هر سه کشور در امر مبارزه با تروریزم به همکاری و مشوره‎های شان ادامه خواهند داد.

نویسنده مطلب می‎گوید که وزیر خارجه چین اظهار داشته‎است که پیکینگ در باره سهیم شدن افغانستان در پروژه دهلیز اقتصادی چین و پاکستان نیز غور می‎کند.

  • ویسا

روزنامه ویسا نیز به همین موضوع پرداخته و گفته‎است که در این نشست سه‌جانبه از تلاش‎های صلح به رهبری افغان‎ها حمایت صورت گرفته و از طالبان مسلح خواسته شده که به مذاکرات صلح حاضر شوند.

روزنامه نوشته که در این نشست تأکید شده که باید در برابر تروریزم بدون تفکیک مبارزه صورت گیرد و هیچ کشوری اجازه نخواهد داد تا خاک‌اش در برابر کدام کشوری دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

روزنامه می‎گوید که در نشست سه‌جانبه چین توافق شده که نشست بعدی این روند در سال ۲۰۱۸ میلادی در کابل برگزار گردد.

  • سرخط

روزنامه سرخط در سرمقاله‎اش گفته‎است که جانب افغانستان در نشست سه‌جانبه چین تعهد کرده که در تطبیق طرح دهلیز اقتصادی با پاکستان و چین همکاری می‎کند.

روزنامه نوشته‎است، پروژه دهلیز اقتصادی که افغانستان متعهد به همکاری برای عملی شدن آن است، از چین آغاز و از راه پاکستان و افغانستان به آسیای میانه می‎رسد.

افغانستان در نشست سه جانبه چین تعهد کرده که در تطبیق طرح دهلیز اقتصادی با پاکستان و چین همکاری می‎کند.

سرمقاله نویس نوشته که نشست سه‌جانبه در چین برعلاوۀ تأکید بر مبارزه با تروریزم و مسایل اقتصادی گام مثبت برای بهبود روابط میان کابل و اسلام‌آباد نیز شمرده می‎شود.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نیز در مطلبی به نشست سه‌جانبه چین اشاره کرده و گفته است که در این نشست بحث‎های مهمی در باره تأمین صلح در افغانستان صورت گرفته‎است.

روزنامه می‎گوید وزیر خارجه چین برعلاوه این‎که برای بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان سعی کرده گفته‎است که کشورش تلاش می‎کند تا مشکلات کنونی افغانستان برطرف گردند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد گفته‎است که وزیر خارجه افغانستان در این نشست از کشورهای که بالای طالبان مسلح نفوذ دارند خواسته‎است که با استفاده از نفوذ شان بالای این گروه در کاهش خشونت‎ها در این کشور و حاضر شدن طالبان به میز مذاکره با افغانستان همکاری کنند.

XS
SM
MD
LG