لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۸

شمولیت افغانستان در دهلیز اقتصادی چین و پاکستان و فواید آن برای این‌کشور!


وزارت تجارت و صنایع افغانستان شامل شدن این‌کشور را به دهلیز اقتصادی چین و پاکستان به‌خاطر رشد اقتصادی و ترانزیتی افغانستان مؤثر می‌داند.

مقامات این وزارت از کشور های منطقه می‌خواهند که به‌خاطر شامل شدن افغانستان در این دهلیز اقتصادی با این‌کشور دید یک‌سان داشته باشند.

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه «۶ جدی ۱۳۹۶» در صحبت با رادیو آزادی شامل شدن افغانستان را به این دهلیز یک گام مثبت در راستای تقویت تجارت و ترانزیت این‌کشور دانست.

به‌گفته آقای قوقندی، هر کشوری‌که در برابر مسایل تجارتی و ترانزیتی افغانستان سیاست دوگانه اختیار کند، متضرر همان کشور خواهد شد.

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان
مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان

وی افزود:

"دید اقتصادی افغانستان بر این‌ است که افغانستان به کشور ترانزیتی در منطقه مبدل شود و با همسایه‌های خود یک رابطه نیک داشته باشد و در تمام بخش‌ها ما با تمام کشور ها دید یک‌سان داریم و می‌خواهیم با تمام کشورها رابطه خوب تجارتی و ترانزیتی داشته باشیم چون هم به نفع همگرایی منطقه و هم به نفع افغانستان است و خواهش ما از تمام کشورهای منطقه این‌ است که دید یک‌سان در برابر تجارت و ترانزیت افغانستان داشته باشند."

آقای قوقندی می‌گوید، با شامل شدن افغانستان به این دهلیز که بخشی از برنامۀ "یک کمر بند یک راه" است، برای صدها تن در کشور زمینه کار مساعد شده و سطح بی‌کاری نیز در افغانستان کاهش می‌یابد.

این سخنان در حالی مطرح می‌شوند که وزیر خارجه چین روز سه‌شنبه «۵ جدی ۱۳۹۶» در نشست سه‌جانبه افغانستان، چین و پاکستان در پیکینگ گفته‌است که چین و پاکستان در باره گسترش دهلیز اقتصادی ۵۷ میلیارد دالری‌شان می‌خواهند به افغانستان سهم بدهند.

افغانستان با تمام کشور ها دید یک‌سان دارد و می‌خواهد با تمام کشورها رابطه خوب تجارتی و ترانزیتی داشته باشد.

در عین حال خواجه آصف وزیر خارجه پاکستان هم گفته‌است که تطبیق موفقانه این پروژه نمونۀ از پروژه‌های همسان با کشورهای همسایه به‌شمول افغانستان، ایران و آسیای مرکزی و جنوبی می‌باشد.

با این همه شماری از کارشناسان اقتصادی بدین باور اند که اگر کشور های عضو این دهلیز صادقانه عمل کنند این پروژه برای افغانستان از لحاظ اقتصادی و ترانزیتی بسیار با اهمیت خواهد بود.

تاج محمد اکبر یک‌تن از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت:

"زمانی‌که در این دهلیز ما شریک می‌شویم، سهولت‌ها به بار میآید و آن هم در صورتی‌‌که اعضای این دهلیز که با ما شریک هستند، آن‌ها متعهد باشند به موافقاتی‌که صورت گرفته است. مثلاً ما چندین بار شاهد بودیم در سازمان تجارت بین‌المللی کسانی‌که بودند باز هم موانع ایجاد کردند، بناءً اگر آنان متعهد باشند و بتوانند از مزایایی آن استفاده کنند هم به نفع آنان و هم به نفع افغانستان است."

آقای اکبر می‌گوید، افغانستان پس از شامل شدن به این دهلیز می‌تواند تولیدات داخلی‌اش را به کشورهای بیشتر منطقه صادر کند و سطح عواید از این طریق بیشتر گردد.

دهلیز اقتصادی چین و پاکستان بخشی از برنامه "یک کمر بند یک راه" است برنامه‌ای که چین را با آسیای میانه، اروپا و فراتر از آن پیوند خواهد داد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG