لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۹

وزارت صحت عامه: در حمله انتحاری و انفجاری امروز در کابل ۴۱ تن کشته شده‌اند


وزارت داخله: در حمله انتحاری و انفجاری امروز در کابل ۳۶ کشته شده‌اند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:27 0:00

وزارت داخله: در حمله انتحاری و انفجاری امروز در کابل ۳۶ کشته شده‌اند

شمار کشته و زخمی شده‎های حمله به مرکز فرهنگی «تبیان» در شهر کابل افزایش یافت.

وزارت صحت عامه افغانستان تعداد کشته شده‎ها را ۴۱ تن و زخمی‎ها را ۸۴ تن اعلان کرد.

وحید مجروح سخنگوی این وزارت که روز پنجشنبه «۷ جدی ۱۳۹۶» در یک نشست خبری مشترک حضور یافته بود گفت، تمام کشته شده‎ها و زخمیان این رویداد غیر نظامیان اند.

وحید مجروح
وحید مجروح

او افزود:

"در حادثۀ ناگوار و خونین در مرکز فرهنگی «تبیان» در غرب شهر کابل متأسفانه ۴۱ تن از هموطنان ما جان‎های شیرین خود را از دست داده‎اند که در این میان ۳۵ مرد، ۴ خانم و دو کودک شامل است. ۸۴ تن از هموطنان ما زخمی شدند که از میان‌شان ۷۶ مرد و ۶ خانم به مراکز صحی انتقال داده شدند."

ساعت ۱۰ صبح روز پنج‌شنبه یک فرد انتحاری مواد انفجاری همراهش را در میان اشتراک کننده‎گان یک برنامه در مرکز فرهنگی «تبیان» در غرب شهر کابل منفجر کرد.

وزارت داخله افغانستان گفته‎است، به دنبال این حمله دو ماین که در این محل از قبل جاسازی شده بودند، نیز انفجار کردند.

هنگام وقوع حمله امروز
هنگام وقوع حمله امروز

خبرگزاری صدای افغان که در این محل قرار دارد نیز خبر داده که شماری از خبرنگاران و کارمندان آنان نیز در این رویداد زخمی شده‎اند.

گروه موسوم به دولت اسلامی یا «داعش» با نشر یک پیامی پذیرفته‎اند که این حمله کار آنان است.

در کنار ارگ ریاست جمهوری، ریاست اجرائیه، برخی کشورهای دیگر خارجی و سفارت امریکا در کابل نیز این رویداد را نکوهش کرده‎اند.

این دومین حمله انتحاری و انفجاری است که در طول یک هفته در شهر کابل رخ داده است.

روز دوشنبه حمله انتحاری در منطقه شش درک شهر کابل رخ داد که در آن به‌گفته وزارت داخله شش تن کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند.

همزمان وزارت داخله افغانستان کوتاهی پولیس برای جلوگیری این حادثه را تأیید کرده می‎گوید، با آنانی‎که عفلت کرده‎اند برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

این وزارت اما می‎گوید، درباره برگزاری مراسم روز پنج‌شنبه در مرکز فرهنگی «تبیان» در غرب شهر کابل که بر آن حمله صورت گرفت از قبل با پولیس هماهنگی نشده بود.

نجیب دانش
نجیب دانش

نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت در این نشست خبری گفت:

"ما کمی و کوتاهی را می‎پذیریم. هر گاه همکاران ما در این بخش در سطح پولیس کابل و به‌طور خاص در حوزه ششم پولیس کوتاهی کرده باشند، مطابق قوانین عسکری مجازات خواهند شد."

از سوی دیگر شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور در این نشست خبری این حمله را فاجعه و جنایت خوانده گفت، رئیس جمهور پس از این رویداد به ادارات مربوط هدایت داده تا با زخمی‎ها و خانواده‎های کشته شده‌گان کمک کنند.

به‌گفته وی، چنین رویدادها جلو پیشرفت حکومت و مردم افغانستان را نخواهد گرفت.

مرتضوی همچنان اضافه کرد که این چنین حمله‎ها نمی‎تواند سبب اختلاف‎های مذهبی در افغانستان شود.

گزارش: نصرت پارسا

  • جزئیات قبلی

وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید که در رویداد امروز در غرب کابل ۴۱ تن کشته و ۸۴ تن دیگر زخمی شده‌اند.

وحید مجروح سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که در میان کشته شده‌گان ۳۵ مرد، ۴ زن و ۲ کودک شامل اند.

گروه موسوم به دولت اسلامی "داعش" مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.

  • معلومات قبلی

وزارت داخله افغانستان تأیید می‌کند که در حملۀ انتحاری و انفجاری امروز پنجشنبه «۷ جدی ۱۳۹۶» در غرب شهر کابل ۳۶ تن کشته و ۳۸ تن زخم برداشته اند.

حمله انتحاری و انفجاری روز پنجشنبه در غرب شهر کابل بار دیگر آرامش باشنده‌گان منطقه قلعه‌ناظر را برهم زد.

وزارت داخله افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید، در این رویداد ۳۶ تن کشته و ۳۸ تن زخم برداشته اند.

نصرت رحیمی معاون سخنگوی این وزارت می‌گوید، پس از آن‌که انتحار کننده مواد انفجاری همراهش را در داخل مرکز فرهنگی تبیان منفجر ساخت، لحظات پس از آن، دو ماین که در محل رویداد جاسازی شده بود، منفجر داده شد.

نصرت رحیمی
نصرت رحیمی

​او افزود:

"تلفات این رویداد ۳۶ کشته و شمار زخمی‌ها هم به ۳۸ تن می‌رسد، این آخرین جزئیات نزد ما است که تغییر نخواهد کرد."

آمارها در باره تلفات این رویداد ضد نقیض گفته شده‌است.

محمد مراد رئیس شورای مردمی قلعه‌ناظر که یکی از شاهدان عینی حادثه است به رسانه گفته که در این رویداد بیش از ۷۰ تن کشته شده‌اند.

شاهدان عینی می‌گویند، این حمله مرگبار انتحاری و انفجاری هنگامی حوالی ساعت ۱۰ روز پنجشنبه رخ داد که شماری از فرهنگیان برای اشتراک در یک نشست در مرکز فرهنگی تبیان گرد آمده بودند.

دفتر آژانس خبری افغان نیز در ساختمان مرکز فرهنگی تبیان موقعیت دارد و سید حسن حسینی مسئول این آژانس به رادیو آزادی گفت، در این رویداد شماری از کارمندان دفتر آژانس خبری افغان نیز زخم برداشته‌اند که وضعیت دو تن از خبرنگاران این آژانس وخیم است.

او افزود:

"در کُل ۹ تن از کارمندان ما زخمی شده‌اند، البته دو تن از همکاران ما جراحت شدید برداشته اند."

از سوی دیگر یک خبرنگار و یک تصویر بردار تلویزیون شمشاد نیز مشمول زخمی‌های این رویداد استند.

این دومین حمله انتحاری و انفجاری است که در طول یک هفته در شهر کابل رخ داده است، روز دوشنبه ساحه شش درک شاهد حمله انتحاری بود که در آن به‌گفته وزارت امور داخله شش تن کشته و ۵ تن دیگر زخم برداشتند.

در این میان، اسماعیل کاووسی سخنگوی وزارت صحت عامه به رادیو آزادی می‌گوید ۳۵ کشته و بیش از ۲۳ زخمی این رویداد به شفاخانه‌ها انتقال داده شده‌اند.

طالبان در پیامی به رسانه‌ها گفته‌اند که این حمله کار آنان نبوده است و تا کنون کدام گروه دیگر نیز مسئولیت این رویداد را بر عهده نگرفته است.

با این همه، ریاست جمهوری در اعلامیه‌ای این رویداد را نکوهش کرده و آن‌را یک عمل غیر اسلامی و غیر انسانی خوانده است.

​در اعلامیه از زبان رئیس جمهور غنی به تروریستان هشدار داده شده که عاملان چنین رویداد‌ها مرتکب جنایت‌های ضد بشری شده اند و باید بدانند که اراده روشن برای نابودی آنان وجود دارد.

سفارت امریکا در کابل نیز این رویداد را نکوهش کرده و با نشر اعلامیه‌ای از زبان جان بس سفیر امریکا در کابل نگاشته که گفته است، حکومت افغانستان به همکاری حامیان بین‌المللی‌اش تروریستان را شکست خواهد داد.

گزارش: نظیفه محبوبی

  • معلومات قبلی

وزارت داخله افغانستان تائید می‌کند که در حمله انتحاری و انفجاری امروز پنجشنبه «۷ جدی ۱۳۹۶» در غرب کابل ۳۶ تن کشته و ۳۸ تن دیگر زخم برداشته اند.

گروه موسوم به دولت اسلامی "داعش" مسئولیت این حمله را به عهده گرفته‌است.

  • معلومات قبلی

وزارت داخله افغانستان تأیید می‌کند که در حمله انتحاری و انفجاری امروز در غرب کابل ۴۰ تن کشته و ۳۰ تن دیگر زخم برداشته اند.

نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله به رادیو آزادی می‌گوید که نخست حمله کننده انتحاری مواد انفجاری همراهش را در برابر مرکز "تبیان" که آژانس خبری افغان "آوا" نیز مربوط آن می‌شود، منفجر ساخته و پس از آن ماین‌های مقناطیسی که در این مرکز جاسازی شده بود، انفجار داده شده‌است.

از سوی دیگر وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید تا اکنون پنج کشته و ۲۱ زخمی در حمله انتحاری این رویداد به شفاخانه‌ها انتقال داده شده‌است.

طالبان مسلح دست داشتن درین رویداد را رد کردند.

از سوی هم ریاست جمهوری در اعلامیه‌ای این رویداد را نکوهش کرده و آن‌را یک عمل غیر اسلامی و غیر انسانی خوانده‌است.

در اعلامیه از زبان رئیس جمهور نگاشته شده که به هراس‌افگنان هشدار داده‌است و گفته که عاملان چنین رویدادها مرتکب جنایت‌های ضد بشری شده‌اند و باید بدانند که اراده روشن برای سرکوب و نابودی تمامی گروه‌های هراس‌افگن از سوی حکومت وجود دارد.

  • معلومات قبلی

وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید تا کنون پنج کشته و ۲۱ زخمی از حمله انتحاری در غرب کابل به شفاخانه‌ها انتقال داده شده‌است.

اسماعیل کاووسی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که این ارقام نخستین است.

در همین حال نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله تأیید می‌کند که به بعد از نخستین حمله انتحاری در منطقه قلعه‌ناظر مربوط حوزه ششم، دو حمله انتحاری دیگر نیز در محل رویداد رخ داده است، اما از تلفات برخاسته چیزی نمی‌گوید.

ساعت پیش حمله کننده انتحاری مواد انفجاری همراهش را در مرکز "تبیان" که آژانس خبری "صدای افغان آوا" نیز مربوط آن می‌شود، منفجر ساخت.

سید حسن حسینی مسئول این آژانس به رادیو آزادی می‌گوید که در این رویداد تا کنون ۳۰ تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخم برداشته‌اند.

تا کنون مسئولیت این رویداد را کدام گروهی به عهده نگرفته است.

  • معلومات قبلی

دقایق پیش در مربوطات حوزۀ ششم امنیتی شهر کابل در منطقه قلعه‌ناظر حمله انتحاری صورت گرفته است.

نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله به رادیو آزادی گفت که این انفجار در یک مرکز تعلیمی به نام "تبیان" صورت گرفته که از تلفات این رویداد جزئیاتِ در دست نیست.

اما حسن حسینی مسئول خبرگزاری صدای افغان در ساحه به رادیو آزادی گفت که این یک حمله انتحاری بود که حمله کننده داخل دفتر آنان شده‌ و به ده‌ها تن تلفات وارد کرده است که کارمندان این خبرگزاری نیز شامل آنان می‌باشند.

او افزود که بعد از انفجار اول صدای دو انفجار دیگر هم شنیده شده که معلومات دقیق درین مورد ندارد.

تا کنون مسئولیت این رویداد را کدام گروهی به عهده نگرفته است.

  • معلومات قبلی

دقایق پیش در مربوطات حوزۀ ششم امنیتی شهر کابل در منطقه قلعه‌ناظر انفجار شده‌است.

نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله به رادیو آزادی گفت که این انفجار در یک مرکز تعلیمی به نام "سی بی آر" صورت گرفته که از تلفات این رویداد جزئیاتِ در دست نیست.

او می‌گوید که پولیس به ساحه رسیده است و درین مورد معلومات بیشتر را بعداً با رسانه‌ها شریک خواهیم ساخت.

او این را هم گفت که نوعیت انفجار معلوم نیست، اما احتمال می‌رود حمله انتحاری باشد.

گزارش‌های تائید ناشده می‌رسانند که این انفجار در یک خبرگزاری به نام صدای افغان صورت گرفته‌است.

جزئیات بیشتر بعداً ...

  • معلومات قبلی

در مربوطات پُل سوخته شهر کابل صدای یک انفجار شنیده‌است.

بصیر مجاهد سخنگوی قوماندانی امنیه کابل وقوع این انفجار در مربوطات حوزۀ ششم امنیتی پولیس را تائید می‌کند، اما جزئیات دیگر تا کنون در دست نیست.

چزئیات بیشتر بعداً ...

XS
SM
MD
LG