لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۰

حکومت افغانستان حمله انتحاری در منطقه شش درک شهر کابل را محکوم کرد


وزارت داخله افغانستان می‎گوید، صبح روز دوشنبه «۴ جدی ۱۳۹۶» یک پسر نوجوان مواد انفجاری جاسازی شده در بدن‌اش را در کنار جاده در منطقه شش درک شهر کابل انفجار داد که در اثر آن شش تن کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند.

به‌گفته نصرت رحیمی معاون سخنگوی این وزارت بیشتر کشته شده‎ها در این حمله غیر نظامیان اند.

نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نصرت رحیمی معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان

وی می‎گوید:

" فرد انتحاری زمانی که می‎آید از سوی نیروهای امنیتی شناسایی می‎شود و پیش از این‎که به هدف برسد خود را در کنار سرک انفجار داد، در نتیجه شش تن شهید شده‎اند و پنج تن دیگر هم زخمی اند. در میان شهدا دو تن از نیروهای امنیتی ما اند و بقیه تمام‌شان غیر نظامیان هستند."

ریاست جمهوری افغانستان با ارسال اعلامیۀ مطبوعاتی این حمله را محکوم کرده و گفته‎است که رئیس جمهور این‌کشور همدردی خود را با خانواده‌های کشته شده‌های حمله امروز دوشنبه، ابراز می‌کند.

گروه موسوم به دولت اسلامی «داعش» با نشر یک پیام در وب‌سایت مربوط به این گروه به نام «اعماق» مسئولیت این رویداد را بر عهده گرفته‌ است.

این حمله بیشتر از همه غیر نظامیان را متضرر ساخته‌است.

فواد احمد و صفی‌الله دو تن از شاهدان رویداد می‌گویند:

"مردم همه وارخطا اند، جاده را بیبینید مردم نیست، وقتی‌که انفجار می‌شود مردم متضرر می‌شوند و کار و بار هم سقوط می‌کند."

"من در بولانی فروشی بودم و ساعت ۰۷:۴۰ دقیقه بود و یک انفجار شد و همه فرار می‎کرد. انفجار که شد مردم به هر سو فرار کردند و کراچی بولانی فروشی مرا را تکان داد."

این حمله در حالی صورت می‎گیرد که ۸ روز پیش چند مهاجم مسلح در منطقه افشار کابل وارد یک ساختمان در نزدیک مرکز تعلیمی امنیت ملی شدند که به‌گفته مسئولان امنیتی این رویداد تلفاتی به دنبال نداشت.

چنین حملات پیش از این هم صورت گرفته‎ که بیشتر قربانیان آن غیر نظامیان بوده‎اند.

در همین حال عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه که روز دوشنبه در آغاز نشست شورای وزیران صحبت می‎کرد گفت، در رویداد انتحاری امروز دوشنبه دو سرباز امنیتی نیز کشته شده‎اند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان

وی افزود:

"به خانواده‌های شان تسلیت می‌گویم، متأسفانه افغانستان با تهدید تروریزم که حملات انتحاری یک جلوه آن است مواجه است. تمام مردم افغانستان با عزم و اراده در برابر این گروه‌ها قرار دارند."

حمله روز دوشنبه در منطقه شش درک کابل در یک منطقه به شدت حفاظت شده صورت گرفته‌است.

در نزدیک محل این رویداد ساختمان مأموریت حمایت قاطع، سفارت امریکا و چندین دفتر مربوط به امنیت ملی واقع اند.

گزارش: نصرت پارسا

  • معلومات قبلی

وزارت داخله افغانستان می‎گوید، صبح روز دوشنبه «۴ جدی ۱۳۹۶» یک پسر نوجوان مواد انفجاری جاسازی شده در بدن‌اش را در کنار جاده در منطقه شش درک شهر کابل انفجار داد که در آن شش تن کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.

به‌گفته نحیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت بیشتر کشته شده‎ها در این حمله سرنشینان یک موتر کرولا بودند که از محل در حال عبور بود.

وی گفت:

"معلومات آخری که به ما رسیده شش نفر شهید و سه نفر مجروح که بیشتر شان سرنشینان یک موتر کرولا بودند که از محل در حال عبور بودند، حمله انتحاری است که توسط یک پسر نوجوان که در حالت پیاده بوده در کنار سرک مواد انفجاری جاسازی شده در بدنش را انفجار داده‌است."

ارقام ارائه شده در باره تلفات ناشی از این رویداد متفاوت اند.

سالم الماس رئیس تحقیقات جنایی پولیس کابل می‌گوید، در این رویداد سه تن به‌شمول یک نظامی کشته و پنج تن دیگر به‌شمول دو نظامی زخمی شده‌اند.

به‌گفته وی، حمله در نزدیک یک محل بازرسی نظامیان افغان در منطقه شش درک صورت گرفته‌است.

از سوی دیگر اسماعیل کاووسی رئیس روابط عامۀ وزارت صحت عامه افغانستان نیز تأیید می‌کند که از این رویداد شش کشته توسط کابل امبولانس به شفاخانه‌ها انتقال یافته‌اند.

تا حال کدام گروهی مسئولیت این رویداد را بر عهده نگرفته‌است.

این حمله در حالی صورت می‌گیرد که هشت روز پیش چند مهاجم مسلح در منطقه افشار کابل وارد یک ساختمان در نزدیک مرکز تعلیمی امنیت ملی شدند که به‌گفته مسئولان امنیتی، این رویداد تلفاتی به دنبال نداشت.

حملهء مسلحانه بر مرکز تعلیمی امنیت ملی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:26 0:00

مسئولیت این حمله را گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش بر عهده گرفته بود.

گزارش: نصرت پارسا

  • معلومات قبلی

یک منبع امنیتی در ساحه رویداد به شرط این‌که نامش گرفته نشود به رسانه‌ها گفت که در این حمله سه فرد ملکی کشته و پنج فرد ملکی دیگر زخمی شده‌اند.

وی گفت که هدف حمله کننده انتحاری یک کمپوند مربوط به ریاست امنیت ملی افغانستان بوده که در این حمله شماری از کارمندان این ریاست نیز به‌طور سطحی زخمی شده‌اند.

منبع گفت، این حمله انتحاری توسط یک مرد جوان صورت گرفته که پیاده بود.

  • معلومات قبلی

یک انفجار حوالی ساعت ۸ صبح امروز دوشنبه «۴ جدی ۱۳۹۶» در منطقه شش درک مربوط حوزه نهم امنیتی شهر کابل رخ داده‌است.

نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان به رادیو آزادی گفت که این انفجار ناشی از یک حمله انتحاری بوده‌است.

تا هنوز معلوم نیست که هدف حمله کنندۀ انتحاری چه بوده‌است.

اسماعیل کاووسی مسئول روابط عامۀ وزارت صحت عامۀ افغانستان به رادیو آزادی گفت که تا هنوز سه کشته و یک زخمی این رویداد به شفاخانه‌ها منتقل شده‌اند.

مسئولیت این حمله انتحاری را تا هنوز کدام گروهی به عهده نگرفته‌است.

جزئیات بیشتر بعداً ارائه خواهد شد ...

XS
SM
MD
LG