لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۴

وزارت داخله: بدون همکاری مردم جلوگیری از حملات انتحاری دشوار است


وزارت داخله: در حمله انتحاری و انفجاری امروز در کابل ۳۶ کشته شده‌اند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:27 0:00

وزارت امور داخله افغانستان می‌گوید که بدون همکاری و هماهنگی مشترک مردم با نهادهای امنیتی، جلوگیری از حملات انتحاری دشوار است.

این اظهارات از سوی وزارت داخله پس از گذشت دو روز از حمله بالای مرکز فرهنگی تبیان که ده‌ها کشته و زخمی برجا گذاشت، بیان می‌گردد.

نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت روز شنبه «۹ جدی ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت هر چند تدابیر امنیتی اتخاذ شده اما برای جلوگیری از حملات انتحاری و انفجاری به کار مشترک نیاز است.

به گفته وی، به هیچ مسئول امنیتی در مورد اجتماع که در مرکز فرهنگی تبیان صورت گرفته بود، اگاهی داده نشده بود.

نجیب دانش
نجیب دانش

او افزود:

"در مورد برگزاری تجمع جوانان در محلی که رویداد صورت گرفت، هیچ‌گونه هماهنگی با مسئولین امنیتی صورت نگرفته بود، در حالی‌که این همکاری می‌تواند ما را در تأمین امنیت کمک کند. متأسفانه حملات انتحاری پیچیده‌گی خود را دارند و مشکل است به ساده‌گی موضوع حل می‌شود تا این‌که همکاری نباشد و نهاد های کشفی و استخباراتی تقویه بیشتر نشود."

این در حالیست که روز پنج‌شنبه یک حمله انتحاری خونین در مرکز فرهنگی تبیان در غرب شهر کابل صورت گرفت که به گفته وزارت داخله در نتیجه آن ۴۱ تن کشته و ۸۴ تن دیگر زخمی شدند، در حالی‌که برخی رسانه‌ها شمار کشته شده‌ها را ۵۰ و زخمی‌ها را ۹۰ تن اعلام کرده‌اند.

مسئولیت این حمله را گروه داعش به عهده گرفت.

در مرکز فرهنگی تبیان بیشتر جوانان شیعه گردهم می‌آمدند.

این در حالیست که وزارت داخله افغانستان در جریان ماه محرم سال روان به‌خاطر تأمین امنیت مکان‌های مذهبی به شماری از جوانان شیعه سلاح توزیع کرد اما گفته می‌شود که این طرح نیز نتیجه‌ای نداده‌است.

از سوی هم شماری از اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه می‌گویند، تا زمانی‌که ظرفیت نهادهای کشفی بلند برده نشود، جلوگیری از همچو حملات انتحاری ناممکن است.

صالح محمد صالح یک عضو این کمیسیون به رادیو آزادی گفت:

صالح محمد صالح
صالح محمد صالح

"اکنون جنگ استخباراتی در افغانستان جریان دارد و تا زمانی‌که نهادهای کشفی ما قوی نشوند و افراد متخصص در آن‌جا گماشته نشوند، ما نمی‌توانیم جلو چنین حملات را بگیریم."

به گفته آقای صالح، در کنار تقویت نهادهای کشفی و استخباراتی باید نیروهای امنیتی وظایف شان‌را به صداقت انجام دهند و مردم هم در این زمینه با این نیرو ها همکاری کنند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG