لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۲

پاکستان سفیر امریکا در اسلام‌آباد را به‌خاطر اظهارات اخیر ترمپ احضار کرد


در واکنش به سخنان اخیر رئیس جمهور دونالد ترمپ، حکومت پاکستان دیوید هیل سفیر امریکا در آن کشور را احضار کرد.

یک سخنگوی سفارت امریکا در پاکستان امروز تأیید کرد که سفیر ایالات متحده در اسلام‌آباد شامگاه دیروز به وزارت خارجه پاکستان احضار شده بود.

سخنگوی سفارت امریکا گفته‎است که مقامات در وزارت خارجه پاکستان از دیوید هیل خواستار توضیحات بیشتر در مورد سخنان رئیس جمهور ترمپ شدند.

دونالد ترمپ
دونالد ترمپ

رئیس جمهور امریکا دیروز در یک تویت که واکنش‎های شدید مقامات پاکستانی را در قبال داشت، نوشت:

"امریکا ظرف ۱۵ سال گذشته، به‌طور احمقانه، بیشتر از ۳۳ میلیارد دالر کمک را در اختیار پاکستان قرار داده‎است، ولی آن‎ها [پاکستان] رهبران ما را احمق خوانده، به جز از دروغ و فریب چیزی دیگری به ما نداده‎اند."

ترمپ در اولین روز سال جدید میلادی، به ادامه انتقاد هایش بر پاکستان، در تویتر نوشت:

"پاکستان پناه‎گاه‎های امن برای تروریستانی فراهم می‎کند که ما به کمترین کمک در افغانستان شکار کرده بودیم."

به گزارش خبرگزاری رویترز، هنوز مشخص نیست که چه چیز باعث برانگیخته شدن رئیس جمهور ترمپ شده‎است، اما وی از مدت زیاد شکایت دارد که اسلام‌آباد در مبارزه با تروریزم تلاش جدی نمی‎کند.

بعد از نشر این سخنان رئیس جمهور ترمپ، کاخ سفید در یک اعلامیه تأیید کرد که گزینه کمک ۲۵۵ میلیون دالری به پاکستان را که اخیراً مورد بحث‎های جدی بود، لغو می‎کند.

خرم دستگیر خان وزیر دفاع پاکستان دیروز در واکنش به تویت‎های رئیس جمهور ترمپ، در تویتر نوشت:

"پاکستان به‌حیث متحد امریکا در مبارزه علیه تروریزم از کمک‎های رایگان هوایی، زمینی، شریک کردن معلومات استخباراتی و مراکز نظامی خود با امریکا، دریغ نکرده‎است."

اما به نوشته آقای خان، امریکا همیشه در مورد همکاری پاکستان با لحن طعنه‌آمیز صحبت کرده و به تلاش‎های شان با بی‌باوری نگریسته‎است.

پاکستان
پاکستان

خواجه محمد آصف وزیر خارجه پاکستان دیروز در مصاحبه با تلویزیون جیو، گفت:

"ایالات متحده امریکا باید مسئولیت ناکامی‎اش در افغانستان را به دوش پاکستان نه اندازد و برای حل معضله افغانستان باید گزینه نظامی را با دوام دادن به مذاکرات سیاسی عوض کند."

اما حمد الله محب سفیر افغانستان در واشنگتن از سخنان خیر رئیس جمهور ترمپ در مورد پاکستان استقبال کرد و دیشب در مصاحبه با رادیو آزادي گفت:

"توقف کمک‎های که امریکا برای مبارزه علیه تروریزم در اختیار پاکستان قرار می‎داد، مستقیماً، بر اسلام‌آباد فشار می‎آورد و ما ازش استقبال می‎کنیم."

مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا نیز در سفر اخیرش به کابل، به پاکستان هشدار داده بود که با پناه دادن به مجرمان و تروریستان زیان خواهد کرد.

همچنان، زلمی خلیل‌زاد سفیر سابق ایالات متحده د سازمان ملل از سخنان رئیس جمهور ترمپ در مورد پاکستان استقبال کرده و در تویتر نوشته کرده:

"موفقیت امریکا در افغانستان و در مبارزه علیه تروریزم به تغییر در سیاست‎های پاکستان ضرورت دارد، [کشوری] که خود را در قَبای دوست جا داده، اما خصمانه عمل می‎کند."

XS
SM
MD
LG