لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۶

استقبال افغانستان و واکنش تند پاکستان در پیوند به اظهارات اخیر ترمپ!


دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

افغانستان از موضع رئیس جمهور امریکا در برابر پاکستان، در نخستین روز سال ۲۰۱۸ استقبال کرده‌است.

دونالد ترمپ در حساب تویترش نوشته که پاکستان در مبارزه با تروریزم، امریکا را فریب داده، اما به‌گفته وی این کار ادامه نخواهد یافت.

سفیر افغانستان در واشنگتن در صحبت با رادیو آزادی از این موقف ترمپ ابراز خوشبینی کرد.

اما وزارت خارجه پاکستان می‌گوید، به زودی در مورد اظهارات رئیس جمهور امریکا، تفاوت‌ها را میان حقایق و افسانه به جهانیان پیشکش خواهد کرد.

ترمپ در نخستین روز سال ۲۰۱۸ در حساب تویترش نوشت:

"امریکا در ۱۵ سال گذشته به صورت احمقانه، ۳۳ میلیارد دالر با پاکستان کمک کرده، اما آن‌ها در بدل برای ما به جز دروغ و فریب هیچ‌کاری نکرده‌اند."

رئیس جمهور امریکا در ادامه این تویتش، با اشاره به پاکستان افزوده است:

"آن‌ها رهبران ما را احمق فکر کرده بودند. آن‌ها برای تروریستانی پناهگاه‌های مصون می‌دهند که ما آن‌ها را در افغانستان هدف قرار می‌دهیم، اما این کار ادامه نخواهد یافت."

در واکنش به این اظهارات دونالد ترمپ، حمد الله محب سفیر افغانستان در واشنگتن به رادیو آزادی گفت، این برای افغانستان یک پیام مثبت است که فشار امریکا بالای پاکستان بیشتر شود.

حمد الله محب سفیر افغانستان در واشنگتن
حمد الله محب سفیر افغانستان در واشنگتن

وی گفت:

"پاکستان در مبارزه با تروریزم، از امریکا کمک می‌گیرد، اما تا حالا آن لانه‌های را از بین نبرده که به صورت دوامدار در افغانستان حملات تروریستی را انجام می‌دهند. هفته گذشته تروریستان دو حمله را انجام دادند. اول بالای یک مرکز فرهنگی در کابل و دیگرش هم در ننگرهار که در یک مراسم جنازه صورت گرفت. بناءً این برای ما یک پیام مثبت است که فشار امریکا بالای پاکستان بیشتر شود."

سفیر افغانستان در امریکا افزود، توقف آن کمک‌ها که پاکستان برای مبارزه با تروریزم از امریکا دریافت می‌کرد، فشار مستقیم بالای پاکستان آورده می‌تواند و افغانستان از آن استقبال می‌کند.

در عین حال خواجه آصف وزیر خارجه پاکستان در حساب تویترش نوشته که به زودی در مورد اظهارات دونالد ترمپ واکنش نشان خواهد داد و برای جهانیان، تفاوت‌ها میان افسانه و حقایق را پشکش خواهد کرد.

شبکه تلویزیون جیو به نقل از آصف گزارش داده که واشنگتن باید در مورد تندروان و شورشیان در افغانستان، از دیپلوماسی کار گیرد، نه راه نظامی.

پاکستان در مبارزه با تروریزم امریکا را فریب داده، اما این کار ادامه نخواهد یافت.

جیو در ادامه به نقل از وزیر خارجه پاکستان گفته که امریکا به خاطر شکست در افغانستان خشمگین است، بناءً باید راه مذاکره را در پیش گیرد.

پیش از این مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا در جریان سفرش به افغانستان در ۲۱ دسمبر و در دیدار با رئیس جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه از اسلام‌آباد انتقاد کرد و گفت، با آن‌که پاکستان در مبارزه با تروریزم از امریکا امتیازهای زیادی گرفت، اما برای تروریستان و جنایتکاران پناه داد و با این کار، چیزهای زیادی را از دست خواهد داد.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG